10 клас

ІСТОРИЧНА ОЛІМПІАДА
10 КЛАС
(80 балів)
1 рівень (20 балів)
1.Заповніть пропуски в синхроністичній таблиці „Україна і світ у XX ст..” (12 балів)
Події всесвітньої історії
Рік
Події в Україні
1.
2.
3.
1914
1.
2.
3.
1.
2.

Початок української революції
Паризька мирна конференція

1.
2.
Критерії оцінювання: кожна правильно наведена дата чи подія оцінюється в 1 бал
2. Наведіть сучасні назви даних географічних об’єктів і країн (8 балів)
Брест-Литовськ –
Царське село –
Тифліс –
Царицин –
Ворошиловград –
Австро-Угорщина –
Трансільванія -

II рівень (30 балів)
1.     Розподіліть серед 4 номінацій: „Політик-реформатор”, „Митець”, „Винахідник”, „Науковець” представлених кандидатів – відомих в історії людей: Олександр II, Альберт Ейнштейн, Сергій Вітте, П.Гоген, Ігор Сікорський, Генрі Форд, Марк Твен, Вудро Вільсон, Фредерік Жоліо-Кюрі, Рудольф Дизель, Р.Вагнер, О.Скрябін, П. Столипін, О.Пороховщиков, Муцухіто (15 балів)
2.     Поясніть назву вашого села за наступним планом (15 балів)
·        Від чого походить назва (3 бали)
·        З яких джерел ви дізналися про дану назву? (3 бали)
·        В який історичний період виникла назва об’єкта, що ви про нього знаєте (хронологічні рамки, перелік основних подій) (6 балів)
·        Як змінювалася дана назва протягом часу? Ваша думка щодо доцільності даної назви. Якби ви мали певні повноваження, то яку б назву запропонували? (3 бали)

III рівень (1 завдання – 30 балів)
1.     Напишіть листа від імені одного з наведених нижче історичних діячів до його реально існуючого сучасника: Наполеон Бонапарт, Кирило Розумовський, Павло Пестель, Володимир Винниченко
У листі необхідно:
1) дати характеристику історичної епохи, коли жили відправник листа та його адресат;
2) описати конкретну історичну подію, учасником якої був обраний герой (вказуючи дати, прізвища, географічні назви та інший фактичний матеріал);
3) сформулювати питання до одержувача листа, що безпосередньо стосуються історичних подій, учасником чи очевидцем яких він міг бути.
Критерії оцінювання: правильно обраний сучасник-адресат – 5 балів; детальна характеристика епохи – 10 балів; ґрунтовне висвітлення історичних подій – 10 балів; питання до адресата, що демонструють знання учнем програмного історичного матеріалу, - 5 балів


ІСТОРИЧНА ОЛІМПІАДА
10 КЛАС
(80 балів )
1 рівень (20 балів)
1.Заповніть пропуски в синхроністичній таблиці „Україна і світ у XX ст..” (12 балів)
Події всесвітньої історії
Рік
Події в Україні
1. Початок першої світової війни
2. Битва на р. Марна
3. Вступ у Першу світову війну Туреччини
1914
1.Створення Головної Української Ради
2.Створення СВУ
3.Галицька битва
1.Вступ США у Першу світову війну
2.Лютнева революція в Росії
1917
Початок української революції
Паризька мирна конференція
1919
1.Чортківська офензива
2.Початок Першого зимового походу армії УНР
Критерії оцінювання: кожна правильно наведена дата чи подія оцінюється в 1 бал
2. Наведіть сучасні назви даних географічних об’єктів і країн (8 балів)
Брест-Литовськ – Брест
Царське село – Пушкіне
Тифліс – Тбілісі
Царицин – Волгоград
Ворошиловград – Луганськ
Австро-Угорщина – Австрія та Угорщина
Трансільванія – західна частина сучасної Румунії
II рівень (30 балів)
1.     Розподіліть серед 4 номінацій: „Політик-реформатор”, „Митець”, „Винахідник”, „Науковець” представлених кандидатів – відомих в історії людей: Олександр II, Альберт Ейнштейн, Сергій Вітте, П.Гоген, Ігор Сікорський, Генрі Форд, Марк Твен, Вудро Вільсон, Фредерік Жоліо-Кюрі, Рудольф Дизель, Р.Вагнер, О. Скрябін, П. Столипін, О.Пороховщиков, Муцухіто (15 балів)
2.     Поясніть назву вашого села за наступним планом (15 балів)
·        Від чого походить назва (3 бали)
·        З яких джерел ви дізналися про дану назву? (3 бали)
·        В який історичний період виникла назва об’єкта, що ви про нього знаєте (хронологічні рамки, перелік основних подій) (6 балів)
·        Як змінювалася дана назва протягом часу? Ваша думка щодо доцільності даної назви. Якби ви мали певні повноваження, то яку б назву запропонували? (3 бали)

III рівень (1 завдання – 30 балів)
1.     Напишіть листа від імені одного з наведених нижче історичних діячів до його реально існуючого сучасника: Наполеон Бонапарт, Кирило Розумовський, Павло Пестель, Володимир Винниченко
У листі необхідно:
1) дати характеристику історичної епохи, коли жили відправник листа та його адресат;
2) описати конкретну історичну подію, учасником якої був обраний герой (вказуючи дати, прізвища, географічні назви та інший фактичний матеріал);
3) сформулювати питання до одержувача листа, що безпосередньо стосуються історичних подій, учасником чи очевидцем яких він міг бути.
Критерії оцінювання: правильно обраний сучасник-адресат – 5 балів; детальна характеристика епохи – 10 балів; ґрунтовне висвітлення історичних подій – 10 балів; питання до адресата, що демонструють знання учнем програмного історичного матеріалу, - 5 балів
Клас: 10
Тема: Сполучені Штати Америки в І половині XX ст..
Мета: ознайомити учнів з наслідками Першої світової війни для США; проаналізувати особливості економічного й політичного розвитку США у повоєнний період; охарактеризувати період «проспериті» та Великої депресії; розвивати навички встановлення причинно-наслідкових зв’язків; сприяти розвитку здатності простежувати вплив подій в окремій державі на хід світового історичного процесу; виховувати гуманне ставлення до людей, культуру мовлення, активну життєву позицію.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: політична карта світу; Полянський П.Б.Всесвітня історія. 191401939 рр.: Підр. для 10-го кл. загальноосвіт. навч. закл.-К.: Генеза, 2002. – 288с., роздатковий матеріал (таблиці)

ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина
ІІ. Актуалізація знань учнів
Бесіда
·        Що вам відомо про участь США у Першій світовій війні?
·        Яку програму повоєнного мирного співіснування запропонував президент США Вудро Вільсон7
·        Пригадайте періодизацію світового розвитку у першій половині XX ст.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
         - На сьогоднішньому уроці ми з вами починаємо вивчення досить цікавої теми – «Західні демократії». Відкриваємо ми її уроком «Історія США у першій половині XX ст.»
- Які асоціації виникають у вас, коли ви згадуєте США?
- Для більшості присутніх США – це наддержава. Протягом уроку ми спробуємо проаналізувати динаміку розвитку США від початку XX ст. до світового лідерства у XXІ ст.

IV. Вивчення нового матеріалу

1.     Наслідки Першої світової війни для США
Розповідь вчителя. Робота з таблицею.
- У свідомості людини будь-який локальний конфлікт цілком природно асоціюється з людськими втратами, економічними збитками, соціальними негараздами, а якщо йдеться  пр. Першу світову війну, то вона взагалі стала жахом початку XX ст.

Таблиця «Наслідки Першої світової війни для США»
Критерії
Характерні риси
Примітка
1
Жертви
Близько 50 тис. загиблих, 200 тис. поранених
США вступили у війну практично на останній її фазі – 6 квітня 1917 року, а бойові дії американська армія в Європі розпочала лише в червні – липні 1918 р. На додаток – американський контингент в Європі був відносно незначним – близько 2 млн. чол..
2
Економічний зиск
Протягом 1914-1919 рр. американські монополії отримали чистий прибуток у сумі 33,6 млрд. дол.. за рахунок воєнних поставок.
США (поряд з Японією) – чи не єдина країна, яка виграла від війни, отримавши прибутку 25 млрд. доларів.
3
Фінансовий статус
Перетворилися зі світового боржника на світового кредитора
Унаслідок фінансових змін США перетворює на своїх боржників найпотужніші світові геополітичні одиниці – Англію, Францію, що в перспективі дало можливість США втручатися у хід світової політики, створюючи передумови однополюсного розвитку людства.
4
Становище промисловості
Значних обертів набирає виробництво, стрімко зростає промисловий потенціал
Повоєнний етап економічного розвитку США відзначився високим рівнем технізації, що дало можливість за випуском промислової продукції випередити Англію, Францію, Німеччину, Японію, Італію, разом узяті
5
Ментальність
Змінилась суспільна думка пересічного американця
Унаслідок бурхливого економічного розвитку та під впливом відносно тривалої політики ізоляціонізму в американській свідомості починає домінувати думка про свою винятковість – виникає ідея світового місіонерства

- У цей доволі неоднозначний повоєнний час чимало американців схилялися до думки, що причиною їх негараздів є пристрасть до алкоголю. Після тривалих дебатів Конгрес США прийняв горезвісну XVIII поправку до Конституції – в 1919 р. набув чинності так званий «сухий закон»: на території країни категорично заборонялося виготовляти та реалізовувати спиртні напої. Час показав хибність сподівань «тверезо мислячої» частини американського суспільства. В США набирає обертів бутлегерство – діяльність осіб, які займалися нелегальним виготовленням та збутом алкоголю. Цей бізнес цілковито контролювався гангстерами – американською мафією, і в обхід закону давав шалений прибуток представникам тіньового бізнесу. Зрештою, усвідомивши свою безпорадність, в 1933 р. «сухий закон» було скасовано.

2.     Період «проспериті»
«Проспереті» (англ..prosperity) – процвітання – період найвищого економічного зростання та підвищення стандартів життя в США в 1922-1929 рр.
Робота з таблицею
Президент
Партія
Роки президентства
Політичний курс
Вільсон Томас Вудро
Дем.
1913-1921
Політика прозорості
Гардінг Уоррен
Респ.
1921-1923
Державний лібералізм
у бізнес-відносинах
Кулідж Калвін
Респ
1923-1929
«Справа Америки – бізнес»
Гувер Рерберт Кларк
Респ.
1929-1933
Примирення бізнесу і профспілок

Робота в групах
Завдання групам:
1.     Опрацювати с.56-60 підручника П.Б.Полянського
2.     Визначити позитивні зміни в США періоду «проспериті»
a.     1-а група: економічна сфера розвитку США;
b.     2-а група: політична сфера розвитку США;
c.      3-а група: соціальна сфера розвитку США;
Презентація груп. Підбиття підсумків
- Отже, після завершення Першої світової війни бізнесові кола США почали вимагати повернення до нормальних часів. Розпочався час процес реконверсії – перехід економіки з військових на мирні рейки, що характеризується тимчасовим спадом виробництва.  Стабілізація економіки США не лише кількісно, а й якісно відрізнялася від аналогічного процесу в Європі, оскільки тут в обігу перебувало значно більше капіталу, нової техніки й технологій, відбувся процес стандартизації.
         - Оскільки Америка – країна емігрантів, де робочі руки високо цінувалися, то це, зрештою, спонукало шукати шляхи здешевлення кваліфікованої робочої сили і, як результат, виникло конвеєрне виробництво.
         - «Проспереті» супроводжувався справжнім акційним «бумом» - стало надзвичайно модним купувати-продавати акції тих чи інших компаній, ставати акціонером, гарантовано отримувати дивіденди і, таким чином, створювати нездоровий ажіотаж на біржах цінних паперів.
Особливості «проспериті»:
-         зростання попиту на американські товари у світі;
-         економічне піднесення в США;
-         зростання промислового виробництва за 1923-1929рр. на 20%
-         зростання прибутків монополій;
-         ощирення системи продажу товарів у кредит;
-         криза надвиробництва в сільському господарстві

3.     Велика депресія (1929-1933 рр)
-24 жовтня 1929 р. – початок стрімкого падіння курсу акцій на Нью-Йоркській фондовій біржі; перетворення кризи на загальнонаціональну, пізніше – на світову.
Велика депресія – глибока, масштабна економічна криза в США, яка вплинула на світову економіку.
         - Чи не єдиною країною світу, яку оминуло лихоліття XX ст., була Радянська Росія – її на той час ніхто не визнав, і вона перебувала в абсолютній ізоляції.
Робота над таблицею «Причини Великої депресії» в підручнику П.Б.Полянського, с.61
Наслідки кризи:
-         порушення нормального функціонування банківської системи;
-         стрімке падіння промислового виробництва;
-         масові розорення комерційних фірм;
-         зниженні рівня життя населення;
-         масове безробіття (17 млн. чол..);
-         падіння цін на сільгосппродукцію;
-         масове розорення фермерів;
-         значна криміналізація американського суспільства;
-         масова поява «гувервіллі» - різновиду житла безпритульних, що являла собою великий короб з-під побутової техніки

V. Закріплення нових знань і вмінь
Метод «Мозковий штурм»
- «Подія – наслідок»

VI. Підсумки уроку
Рефлексація  «Для мене нове те, що …»

VIІ. Домашнє завдання
1.     Опрацювати 7 параграф підручника
2.     Підготувати повідомлення на тему «Історичний портрет Ф.Д.Рузвельта»


Українська СРР в умовах нової економічної політики
1.     Позначте варіант, у якому названо головну причину запровадження радянською владою нової економічної політики в УСРР
А) голод 1921-1923 рр.;
Б) задоволення вимоги міжнародного  товариства;
В) неприйняття широкими масами політики «воєнного комунізму»;
Г) прагнення поліпшити життєвий рівень населення
2. Позначте варіант, у якому названо головний елемент Непу
         А) заміна продрозкладки продподатком;
         Б) скасування загальної трудової повинності;
В)запровадження товарно-грошових відносин
3. Позначте прізвище автора плану автономізації:
         А) В.Ленін;
         Б) Й.Сталін;
         В) Х.Раковський;
         Г) М.Скрипник
4. Позначте прізвище автора плану федералізації:
         А) В.Ленін;
         Б) Й.Сталін;
         В) Х.Раковський;
         Г) М.Скрипник
5. Позначте правильні словосполучення про повноваження України у складі СРСР, її керівництво ( 4 правильні відповіді): а) зовнішньою політикою республіки; б) внутрішньою політикою республіки; в) юстицією; г) армією і флотом; д) охороною здоров’я; е) зовнішньою торгівлею; соціальним забезпеченням.
6.Установіть відповідність:
         а) Л. Писаржевський            1) митрополит УАПЦ;
         б) С.Їжакевич                        2) живопис;
         в) В.Липківський                   3) хімія;
         г) М.Зеров                    4) література
7. Установіть відповідність
         а) Донбас                      1) план ГОЕЛРО;
              б) Дніпровська ГЕС                   2) гусеничний трактор «Комунар»
         в) м.Харків                            3) «всеросійська кочегарка»;
                                               4) металургійний завод
8. Позначте твердження, за допомогою яких можна схарактеризувати  зміст українізації (3 пр. від.): а) виховання кадрів з представників корінної національності; б) утиски розвитку культури неукраїнських народів; в) навчання рідною мовою; г) розвиток української культури; д)  заборона представникам неукраїнських національностей обіймати державні та партійні посади
9. Позначте варіант, в якому названо суть українського націонал-комунізму:
         а) надання переваги завданням національного розвитку перед завданнями комуністичного будівництва;
         б) примирення комуністичної ідеї із завданнями національного розвитку України;
         в) пропаганда національної ідеї через засоби комуністичної освіти.
10. Позначте твердження, які розкривають особливості впровадження непу в Україні ( 3 пр. від.  ):
а) впровадження почалося пізніше, ніж у інших радянських республіках; б) супроводжувалося голодом 1921-1923 рр.; в) в Україні завершилося раніше, ніж у інших республіках; г) супроводжувалося боротьбою проти селянського повстанського руху; д) супроводжувалося боротьбою проти антибільшовицьких повстань робітників; е) в Україні не поширився на сферу сільського господарства
11.   Установіть відповідність
         а) «українізація»                   1) неп
         б) продрозкладка                  2) політика «коренізації»
         в) продподаток                     3) наслідок непу
         г) відбудова промисловості 4) наслідок політики «коренізації»
                                               5) «воєнний комунізм»
12. .   Установіть відповідність
         а) Л.Каганович                     1) засновник ВАПЛІТЕ
         б) М.Волобуєв                      2) нарком освіти
         в) М.Хвильовий                    3) український націонал-комуніст
         г) В.Липківський          4) генеральний секретар ЦК КП(б)У
                                               5) митрополит УАПЦ
13. Позначте чинники, що характеризують соціально-економічне становище в Україні наприкінці 1920- на початку 1921 рр. (4 пр.від): а) нестабільність міжнародної обстановки; б) господарська розруха; в) зростання продуктивності сільського господарства; г) початок електрифікації; д) продовження політики «воєнного комунізму»; е) роздержавлення народного господарства; є) вихід із гострої політичної кризи; ж) згортання повстанського руху
14. Установіть відповідність
         а) М.Хвильовий                    1) театр
         б) Л.Ревуцький                      2) кіномистецтво
         в) С.Їжакевич                         3) музика
         г) О. Довженко                      4) живопис
                                               5) література

Тестові питання з теми „Українська держава гетьмана П.Скоропадського”

1.     Загальний наступ німецько-австрійських військ, з метою надати допомогу військам УНР і звільнити територію України від більшовиків, розпочався ...
2.     Німеччина, укладаючи мир з УНР, переслідувала головну мету - ...
3.     Президентом УНР 29 квітня 1918 року було обрано ...
4.     Чи можна німецькі та австро-угорські війська, що допомагали армії УНР у боротьбі з більшовиками, назвати окупаційними? (так, ні)
5.     Грамоту П.Скоропадського про федерацію з майбутньою не більшовицькою Росією було оголошено ...
6.     Анти гетьманське повстання очолила ...
7.     Українська держава за гетьманування П.Скоропадського мала назву ...
8.     УНР, згідно з Брестським миром, були передані ...
9.     Делегацію УНР на переговорах у Брест-Литовську очолював ...
10.                       Основні умови Брестського миру між УНР та країнами Четверного союзу - ...
11.                       До складу Директорії увійшли ...
12.                       Чи було проведено аграрну реформу в період правління гетьмана П.Скоропадського?
13.                       Український флот було створено у період правління ...
14.                       П.Скоропадський, захоплюючи владу, спирався на ...
15.                       Дипломатичні відносини Українська держава за гетьманування П.Скоропадського мала з ...
16.                       Селянські повстання влітку та восени 1918 року були спричинені ...
17.                       Чи втручалось німецьке командування у внутрішні справи України?
18.                       УНР підписала Брестський мир ...
19.                       КП(б0У була створена ...
20.                       Першим Головою Ради міністрів у період правління гетьмана П.Скоропадського був ...
21.                       Козацький стан в Україні було поновлено ...
22.                       Чи були врегульовані відносини між РСФРР та Українською державою?
23.                       Центром повстанського руху на чолі з Н.Махно було ...
24.                       Міністерство закордонних справ при гетьмані очолював ...
25.                       IV Універсал УНР був прийнятий до чи після підписання Брестського миру?
26.                       Брестський мир у Німеччині та Австро-Угорщині називали „хлібним миром”, ... (чому?)
27.                       У яких галузях державного будівництва за часів гетьмана були досягнуті найбільші успіхи?
28.                       Крах гетьманського режиму П.Скоропадського спричинила ... (подія0
29.                       Продовжить логічний ряд. Г. Василенко, Ф.Лизогуб, ...
30.                       Німецько-авсрійські війська, що знаходились в Україні у роки правління гетьмана,  офіційно були ... (окупаційними, союзними)


Тестові питання з теми „Директорія УНР”

1.      Центром анти гетьманського повстання стало місто ...
2.     Ядром військ, повсталих проти гетьманського режиму у листопаді 1918 р., став ...
3.     Трудовий конгрес був виконавчим чи законодавчим органом УНР?
4.     Головним отаманом військ УНР було проголошення ...
5.     Вирішальний бій між військами Гетьманату та Директорії відбувся ... (де?)
6.     Членами Директорії були ...
7.     Директорію УНР було створено ...
8.     Український національний союз очолював ...
9.     Український національний союз – це ...
10.                       Чи визнала РСФРР Директорію УНР як орган, що представляє інтереси населення України?
11.                       До складу Українського національного союзу увійшли ... (партії)
12.                       Чи підтримували країни Антанти створення незалежної української держави?
13.                       військами Антанти були окуповані ... (райони України)
14.                       Війська Директорії, поваливши владу гетьмана, вступили в Київ ... (дата)
15.                       Права брати участь у виборах до Трудового конгресу були позбавлені ...
16.                       Перший уряд Директорії УНР очолив ...
17.                       Чи мала підтримку населення аграрна політика Директорії?
18.                       Після приходу Директорії незалежність УНР визнали ...
19.                       отаманщина – це ...
20.                       Головною ударною силою військ Директорії під час анти гетьманського повстання були ... (УСС; УГА; Перший Український корпус)
21.                       Хто з названих діячів був командуючим УГА? (Петлюра, Коновалець, Омелянович-Павленко, Петрушевич)
22.                        Залишки розбитих денікінських військ зуміли закріпитися ... (у Криму; на Лівобережжі; на Донбасі; на Правобережжі)
23.                       Коли відбувся „Перший зимовий похід” армії УНР?
24.                       Які держави окупували названі українські території? Встановіть відповідність:
А) Східна Галичина              1) Румунія
Б) Закарпаття                        2) Чехо-Словаччина
В) Північна Буковина           3) Радянська Росія
Г) Південна Бессарабія                  4) Польща
25. У чому полягала суть розходжень у поглядах В.Винниченка та С.Петлюри? Які це мало наслідки?
26. Лідером білогвардійського руху на Півдні Росії був ... (Денікін; Колчак; Юденич)
27. З перерахованих осіб виберіть лідера селянського повстанського руху в Україні ... (Махно, Денікін, Петрушевич, Чаковський, Григор’єв)
28. Доповніть текст.
У ніч на __________ 1918 р. на таємній нараді українського _______________ було утворено новий орган відновленої УНР - _______________. До її складу увійшли В.Винниченко, ____________________________. Було прийнято рішення про ____________ проти Гетьманату. Центром повстання стало місто __________, ядром військ повстанців став ____________________


                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   
Клас: 10
Тема: українські землі  у складі Румунії, Чехословаччини (1 урок)
Мета: проаналізувати складові діяльності українських громад у Румунії в міжвоєнний період; розвивати в учнів історичне мислення; виховувати їх у дусі гармонійного поєднання національних і загальнолюдських цінностей.

ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
1. Історичний диктант
1.     Українські землі у 20-30-х рр.. входили до складу ...
2.     На території Східної Галичини були створені .... (воєводства)
3.     Назвіть п’ять українських політичних партій, що діяли на території Польщі.
4.     В 1935 році віце-маршалом польського сейму став ...
5.     Найчисельнішою українською політичною партією Галичини у 20-30-х рр.. була ...
6.     Найбільший табір для українських політичних в’язнів у Польщі знаходився у ...
7.     До Польщі „А” входили переважно західноукраїнські землі: так чи ні?
8.     Офіційною назвою, яку у 1920р. запропонував використовувати стосовно Східної Галичини польський уряд, була ...
9.     Польща „Б” – це ...
10.                       Коли була створена ОУН? У якому місті?
11.                       Яка організація була попередницею ОУН?
12.                       Хто очолив ОУН?
13.                       Головним ідеологом теорії „інтегрального націоналізму” був ...
14.                       Поштовхом до Варшавського процесу над ОУН стало ...
15.                       Назвіть методи, які в своїй роботі використовувала ОУН.
2. .Встановіть відповідність:
А) Донцов                    1)керівник УНДО
Б) Левицький                         2) голова галицької Радикальної партії
В) Липинський    3) керівник Українського союзу хліборобів-державників
Г) Коновалець                       4) керівник ОУН
Д) Бачинський              5) ідеолог „Інтегрального націоналізму”


3.Встановіть відповідність:
А) 1921                         1) створення УНДО                                
В) 1925                         2) Варшавський процес проти членів ОУН
Г) 1929                         3) вбивство членами ОУН Перацького
Ґ) 1930                          4) заснування Таємного університету у Львові
Д) 1934                         5) „пацифікація” укр.. земель польською владою
Е) 1935-1936                6) створення ОУН
                           
      4. Робота з поняттями
         А) еміграція                           1) повернення націоналізованого державою майна
         Б) денаціоналізація               2) поділ землі на дрібні ділянки
         В) дискримінація                            3) виїзд за межі країни по особливим причинам
          Г) ультраквістичний             4) штучне обмеження або позбавлення прав
         Д) парцеляція                        5) двомовний

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
 Робота з картою
Встановіть відповідність між державами та українськими землями, які перебували в їхньому складі:
А) Польща                   1) Закарпаття
Б) Румунія                    2) Бессарабія
В) Чехо-Словаччина             3) Холмщина
                                               4) Східна Галичина
                                               5) Підляшшя
                                               6) Північна Буковина
                                               7) Західне Полісся
                                               8) Західна Волинь

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.     Політика Румунії щодо українських земель (1921-1939 рр.)

Період
Характеристика
1918-1928 рр.
На українських землях існував воєнний стан. Легальна політична діяльність заборонена. Ліквідація українських громадсько-культурних, освітніх установ (1927 р. – закриті всі українські школи). Проводилася жорстока політика румунізації.
1928-1938 рр.
Лібералізація режиму. Відновлення українського громадського, культурного, політичного життя. Продовження політики асиміляції щодо українства.
1938-1940 рр.
Встановлення королівської диктатури супроводжувалося повним знищенням українського національного життя, ліквідацією політичних партій і громадських організацій.

2. Колоніальний характер економіки
2 групи: - одна презентує життя робітників;
                   - друга – селянства.
3. Рівень життя населення
- Які можливі вимоги висувалися учасниками Татарбунарського повстання?
(пропозиції учнів, можливий запис на дошці)
     4. Політичне життя
- Подивимося наскільки ваші передбачення співпадають з метою діяльності політичних партій. (таблиця на стор. 345)

V. ПІДСУМКОВА БЕСІДА. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Стор.345-350

Тестові питання з тем
„Західні демократії. Тоталітарні та диктаторські режими”

1.     Позначте країну, з розвитком якої у 1920-1930-х рр.. пов’язані поняття „диктатура”, „революція”, „Народний фронт”, „фаланга”, „військовий заколот”, „громадянська війна”
2.     Позначте правильне твердження:
А) А.Гітлер прийшов до влади внаслідок державного перевороту, підготовленого НСДАП.
Б) А.Гітлер прийшов до влади конституційним шляхом, внаслідок парламентських виборів і його призначення головою уряду президентом країни
В) А.Гітлер прийшов до влади внаслідок змови з центристськими та правими партіями, які здійснили державний переворот
Г) А.Гітлер прийшов до влади внаслідок загальних прямих виборів канцлера
3. Установіть відповідність між прізвищами діячів та назвами держав
А) Ж.Клемансо            1) Росія
Б) Д.Ллойд Джордж             2) Німеччина
В) В.Вільсон                3) Велика Британія
Г) А. фон Шліффен               4) Франція
                                      5) США
4. Позначте, як у США називалися 20-ті роки XX
а) Період проспериті
б) ерою бурхливого розвитку
в) епохою економічної стабільності
г) добою розвитку
5. Позначте варіант, у якому названо дати періоду „процвітання” в США: 1918-1922 рр; 1922-1929 рр.; 1929-1933 рр; 1933-1939 рр
6. Позначте варіант, у якому названо шлях виходу США з Великої депресії
а) політика „соціального перемир’я” президента Г.Гувера;
б) запровадження „Кодексу чесної конкуренції”;
в) прийняття Закону про відродження промисловості;
г) політика „Нового курсу” президента Ф.Рузвельта
7. Позначте особливість світової кризи у Франції:
а) почалася раніше, ніж у інших європейських країнах;
б) почалася пізніше, ніж у інших європейських країнах;
в) не мала негативних соціальних наслідків;
г) мала більш відчутні соціальні наслідки, ніж у інших європейських  країнах
8. Позначте словосполучення, за допомогою яких можна схарактеризувати особливості Великої депресії 1929-1933 рр: почалася у Франції; світовий характер; тривалість; не охопила сільського господарство; падіння виробництва; охопила всі сфери економічного, політичного і суспільного життя.
9. Вставте пропущені слова.
Розвиток країн Західної Європи в міжвоєнний період пройшов кілька етапів.
1918  - 1923 рр. – період _______________
1924 – 1929 рр. – період _______________
1929 – 1933 рр. – період _______________
1933 – 1939 рр. – період _______________
10. Позначте назву країни, в якій тоталітарний режим не існував у найбільш завершеному вигляді
11. Позначте назву країни, в якій виник фашизм
12. Позначте варіант, у якому названо значення Веймарської конституції в Німеччині
а) закріпила існування конституційної монархії в Німеччині;
б) проголосила право німецької нації на самовизначення;
в) закріпила існування Німеччини як унітарної держави;
г) заклала підґрунтя демократичного розвитку федеративної держави
13. Розташуйте події в хронологічній послідовності:
а) революція в Іспанії;
б) проголошення Веймарської республіки в Німеччині;
в) прихід фашистів до влади  в Італії;
г) установлення нацистської диктатури в Німеччині
14. Позначте історичні події, що відбулися в одному році:
а) прийняття Веймарської конституції;
б) виникнення фашизму;
в) утворення Радянського Союзу;
г) початок громадянської війни в Іспанії



15. Позначте основні ознаки тоталітаризму: відсутність політичних партій; культ особи вождя; однопартійна диктатура;
контроль держави лише над політичним та економічним життям суспільства;
партійно-державна еліта; цілковитий контроль держави над економікою; політичний контроль держави; втручання у приватне життя людини.  
16. Впишіть пропущені слова. Колискою фашизму була _______. Саме там відбулося випробування першої моделі фашистської держави. Німецький ___________ мав багато спільного з _______ фашизмом, але були й значні відмінності.
17. Установіть відповідність між прізвищами президентів США та поняттями, які з ними пов’язані
А) В.Вільсон                1) Американський реформизм
 Б) В.Гардінґ                2) Новий курс
 В) В.Гувер                            3) Велика депресія
 Г)  Ф. Рузвельт            4) 14 пунктів
                                      5) Сухий закон
18. Розташуйте події в хронологічній послідовності:
А) Прихід до влади Н.Чемберлена у Великій Британії
Б) Обрання президентом США Ф. Рузвельта
В) Утворення уряду Е.Деладьє у Франції
Г) Формування першого лейбористського уряду у Великій Британії
19. Позначте поняття, що характеризує прихід в Італії до влади Б.Муссоліні: „Марш на Рим”, „Спасіння простих італійців”, „Революція в спальному вагоні”.
20. Позначте події, які стосуються історії Німеччини (5 відповідей): а) „Союз Спартака”, б) Веймарська республіка, в) „Корпоративна система”, г) сквадри, д) „Каппівський заколот”, е) Лютеранський пакт, є) „Пивний заколот”, ж) „Майн кампф”, з) уряд Народного фронту
21. Установіть відповідність між прізвищами політичних діячів і датами їхнього приходу до влади:
А) Й.Сталін                           1) вересень 1939 р.
Б) А.Гітлер                            2) січень 1933 р.
В) Б.Муссоліні             3) березень 1924 р.
Г) Ф.Франко                4) жовтень 1922 р.
                                      5) квітень 1922 р.
22. Запишіть абревіатуру партії, лідером якої була людина на прізвище Шикльгрубер
23. Розташуйте події в хронологічній послідовності: „Кришталева ніч”, „Ніч довгих ножів”, Проголошення А.Гітлера „Фюрером Третього Рейху”, указ А.Гітлера про проведення автаназії.
24.Назвіть прізвища першого та останнього президентів Веймарської республіки
25. Назвіть перший концентраційний табір у Німеччині
26. Гестапо – це ...
27. Основні положення німецького фашизму викладені в книзі ... А.Гітлера
28. Німецькі фашисти називалися ...
29. Допомогу франкістам під час громадянської війни надали ... (держави)
30. Заколот проти уряду Народного фронту, який призвів до громадянської війни, очолив ...
31. Фашистську партію в Іспанії називали ...
32. Уряд Народного фронту очолював ...
33. Національною меншиною, яка отримала автономію після революції 1931 року, були...
34. В Іспанії, в результаті революції 1931 р. монархію було повалено, а король .... втік за кордон.
35. Перша спроба фашистського заколоту в Німеччині отримала назву ...
36. Фашистський рух в Італії очолив ...
37. Фашистський рух в Іспанії очолив ...
38. Фашистський рух в Німеччині очолив ...
39. „Корпоративну систему” запровадили в ...
40. Вкажіть дати
... –  було укладено конкордат між Папою Римським і Муссоліні
... -  „Похід на Рим” фашистських загонів на чолі з Муссоліні
... –  повстання моряків у місті Кіль
... -  Німеччину проголошено республікою
... -  перша спроба фашистського перевороту в Німеччині
... -  „Кришталева ніч”
... -  встановлено диктатуру Прімо де Рівера
... -  створено уряд Народного фронту
... -  завершилася громадянська війна в Іспанії
... -  створена нацистська партія


ТО з теми „УКРАЇНСЬКА   РЕВОЛЮЦІЯ”

1.     Ініціатором створення УЦР була ...
2.     Делегацію УЦР, яка у травні 1917 року вручила Тимчасовому уряду вимогу проголошення автономії України, очолював ...
3.     Основним, найбільш чисельним прошарком українського суспільства напередодні революції 1917 року були ...
4.     Перші підрозділи Вільного козацтва були створені ... (де?)
5.     Що відбулося раніше?          А) створення УЦР;  Б) повалення царизму в Росії.
6.     Повалення самодержавства в Росії – це ...         А) причина революції;    Б) привід до української революції
7.     Вперше домагання українців були оприлюднені ... (де?)
8. Головою УЦР було обрано ...
9. Провідну роль у процесі українізації відіграв  ... (клуб)
10. Офіційною датою заснування УЦР вважається ...
11. Звістка про повалення царизму досягла Києва ... (коли?)
12. Перша світова війна на розвиток економіки України мала:       А) позитивний вплив;     Б) негативний вплив.
13. Перша 100-тисячна українська маніфестація відбулась ...(дата)
14. За негайне проголошення незалежності виступали ...
15. Лютнева революція в Росії відбулась ...
16. Перший військовий з’їзд  відбувся ...
17. Перша рада робітничих і солдатських депутатів виникла у місті ...
18. Чи було підтримане Тимчасовим урядом Росії прагнення українців до автономії України?
19. Першою окремою частиною у складі російської армії був полк імені ...
20. Почесним отаманом Вільного козацтва став ...
21. Заступниками М.Грушевського в УЦР були ...
22. Перший український уряд, утворений УЦР, називався ...
23. У Другому Універсалі УЦР:
А)  самовільно проголошувалася автономія України;
Б) бралося зобов’язання не проголошувати автономного устрою України до скликання Всеросійського Установчих зборів;  В) питання про автономію України взагалі не ставилося.
24. Автором Першого Універсалу був ...
25. Корніловський заколот відбувся ...
26. Другий український полк ім.. П.Полуботка відомий тим, що ...
27. Реакція УЦР на „Тимчасові інструкції Генеральному Секретаріату Тимчасового уряду на Україні” була ...
28. До складу делегації Тимчасового уряду на переговорах з УЦР у Києві в червні 1917 року входили ...
29. Лідером самостійників був ...
30. Згідно з Другим Універсалом, питання проголошення автономії України відкладалось до ...
31. Перший Універсал було проголошено ...
32. Мала Рада – це ...
33. Генеральний Секретаріат був органом:   А) законодавчої влади;       Б) виконавчої  влади.
34. Перший українізований 40-тисячний корпус очолював ...
35. З більшим ентузіазмом населенням України був зустрінутий:     А) Другий Універсал УЦР;             Б) Перший Універсал УЦР.
36. Вкажіть, з якими подіями у Петрограді збіглися проголошення Другого Універсалу і виступ Полуботківців.
37. Встановіть відповідність:
1) М.Грушевський                                         А) Голова Тимчасового уряду;
2) О.Керенський                                         Б) Голова Генерального Секретаріату. 
3) В.Винниченко                             В) Верховний головнокомандуючий російської армії;
4) Л.Корнілов                                 Г) Голова УЦР;
38. УЦР до більшовицького перевороту в Петрограді поставилась …
39. УНР проголошена ... Універсалом.
40. Чи входили більшовики до складу УЦР?
41. За владу в Києві у жовтні 1917 року вели боротьбу ...
42. До складу УНР згідно з III Універсалом мали увійти ... губернії.
43.  III Універсал було опубліковано ...
44. На виборах до Всеукраїнських установчих зборів, які відбулися у листопаді 1917 року в Україні, українські національні партії одержали ... %
45. Радянську владу в Україні було проголошено у Харкові ...
46. Авторами ультиматуму Рад наркому до УЦР були ...
47. Більшовицькими загонами, що наступали на Київ, командував ...
48. IV Універсал було проголошено ...
49. Перерахуйте регіональні радянські республіки, створені більшовиками у 1918 році.
50. Загоном київських студентів та гімназистів у бою під Крутами командував: 1) Омельченко; 2) Голубович; 3) Коновалець.
51. Армія радянської „УНР” мала назву : 1) Червона армія; 2) Червоні козаки; 3) Радянська армія.
52. Жертвами червоного терору в Києві, після захоплення міста більшовицькими загонами, стали ... чоловік.
53. Більшовики встановили свою владу мирним шляхом у ... регіонах.
54. Командуючим військами Рад наркому РСФСР  у війні з Центральною Радою був ...
55. Юнаки, що загинули в бою під Крутами, були поховані ...
56. Згідно з III Універсалом поміщицьке землеволодіння: 1) скасовувалося; 2) зберігалося; 3) перетворювалося на велике державне господарство.
57. Встановіть відповідність:
А) Радянська УНР;  Б) УНР; В)  Генеральний секретаріат; Г) Народний секретаріат; Ґ) В. Винниченко; Д) М.Скрипник.
58. Розташуйте в хронологічній послідовності події:
А. Проголошення незалежності УНР.                                        В. Створення Центральної Ради.
Б. Український національний конгрес.                                       Г. Всеукраїнський з’їзд рад у Харкові.

Тестові питання з теми „Облаштування повоєнного світу”
1.     Коли відбулося перше засідання Ліги Націй? ( 28 червня 1919 р.; 15 листопада 1920 р.; 24 липня 1923 р)
2.     Які держави отримали мандат на управління колишніми колоніальними   володіннями Німеччини? ( Англія, Франція, Італія, Греція, Бельгія, Японія)
3.     Які держави отримали території за рахунок Німеччини?
4.     Яку міжнародну організацію було запропоновано створити у „14 пунктах” В.Вільсона? ( ООН; Лігу Націй; Раду Європи)
5.     Коли було укладено Версальський мирний договір?
6.     Які основні питання розглядалися на Вашингтонській конференції?
7.     Коли було укладено Комп’єнське перемир’я?
8.     В якому році відбулася Генуезька конференція? ( 1921; 1922; 1925)
9.     Де було укладено остаточний мир з Туреччиною? ( у Рапалло; у Севрі; у Лозанні)
10.                        Яка держава не входила до Ліги Націй, хоча була ініціатором її створення?
11.                        Який із договорів, підписаних на Паризькій мирній конференції, вирішував долю українських земель, що перебували до 1918 р. у складі Австро-Угорщини? ( Сен-Жерменський; Нейїський; Версальський)
12.                        В якому році було прийнято план Юнга?
13.                       Встановіть відповідність:
А) В. Вільсон                            1) адмірал, який встановив диктатуру в Угорщині
     Б) Ж. Клемансо                        2) прем’єр-міністр Великобританії
     В) К. Ататюрк                          3) прем’єр-міністр Франції
     Г) Д. Ллойд-Джордж               4) лідер національно-визвольного руху в Туреччині
     Ґ) М. Хорті                               5) президент США

14.                       Встановіть відповідність:
А) план Юнга                                            1) 1923 р.
Б) пакт Бріана-Келлога                    2) 1924 р.
В) Локарнська конференція                   3) 1925 р.
Г) план Дауеса                                         4) 1928 р.
Ґ) Лозаннський мирний договір            5)  1929 р.
15. Після Першої світової війни виникли: ... ( Угорщина, Албанія, Естонія, Польща, Чехословаччина, Литва, Югославія, Люксембург, Румунія, Фінляндія, Болгарія)
16. Розташуйте події у хронологічній послідовності:
А)  опублікування „14 пунктів” В.Вільсона
Б) Нейїський мирний договір;
В) Вашингтонська конференція
Г) підписання Версальського мирного договору
Ґ) Комп’єнське перемир’я
17. Авторами Версальської системи були: ... ( Гінденбург, Вільсон, Черчілль, Клемансо, Макдональд, Рузвельт, Орландо, Джордж)
18. Назвіть принципи організації Ліги Націй
19. Назвіть ознаки тоталітарного  режиму

Тестові питання до тем „Початок Першої світової війни. Військові дії 1914-1918 рр.”
1 варіант
1.     У складі яких держав знаходилися українські землі на початку XX ст..?
2.     На які адміністративні одиниці були поділені українські землі, які входили до складу Російської імперії?
3.     Яка мова переважала в селах?
4.     Які держави входили до складу Троїстого союзу?
5.     Плани Троїстого союзу щодо українських земель.
6.     Яка кількість українського населення була мобілізована до лав Російської армії?
7.     Кого підтримувала партія ТУП?
8.     Яка династія правила в Російській імперії?
9.     Які блоки почали Першу світову війну?
10.                        Яка військова організація була створена на базі ГУР?
11.                       Чому Австрійський уряд погодився прийняти лише невелику кількість січових стрільців до лав Австрійської армії?
12.                       Чому „Усуси” приймали військову присягу двічі?
13.                       Хто очолював Українську греко-католицьку церкву на початку XX ис..?
14.                       Розташуйте в хронологічній послідовності:
        А) Битва на горі Лисоня.
        Б) Битва на горі Маківка.
        В) Галицька битва.
        Г) „Брусиловський прорив”.
        Д) Вбивство ерцгерцога Франца Фердінанда.
15.                       Українські землі напередодні Першої світової війни знаходилися під владою ...
16.                       Російськими військами у 1914р. були окуповані ...
17.                       Прагнення заволодіти Галичиною урядові кола Росії пояснювали ...
18.                       Загарбницькі плани щодо українських земель напередодні Першої світової війни мали ...
19.                       Головна мета діяльності СВУ – це ...
20.                       В історію під назвою „Брусиловський прорив” увійшла ...
21.                       Назвіть декілька організацій, створених українською інтелігенцією для допомоги жертвам війни.
22.                       Головну Українську Раду очолював ...
23.                       У складі австро-угорської та німецької армій були створені українські збройні формування ...
24.                       Ініціатором створення УСС була ...
25.                       Українські воєнізовані організації, що стали основою для формування легіону УСС, - це ...
26.                       Чи можна вважати, що для українського народу Перша світова війна стала братовбивчою?
27.                       Першим командиром легіону УСС був ...
28.                       Битва, в результаті якої росіяни у 1914 році оволоділи Галичиною, називається ...
29.                       Яку військову тактику використовували російські війська при відступі?
30.                       Назвіть місце, де „усуси” зазнали найбільших втрат.
31.                       Якого відомого українського письменника доглядали „усуси”?
32.                       Яку позицію в роки Першої світової війни зайняло ТУП?
33.                       В чем состоял план Шлиффена?
34.                       Перша світова війна почалася:
А) в 1916 р.;        Б) в 1915 р.;      В) в 1914 р .
35.                        Обоснуйте ответ, вычеркнув лишнее в приведенном предложении.
В 1915 г. на стороне Тройственного союза воевали:
А) Австро-Венгрия;                       Б) Германия;          В) Болгария;                                    Г)Италия.
36.                       Обоснуйте ответ, вычеркнув лишнее в приведенном предложении.
В 1916 г. произошли такие крупные военные операции, как:
А) Битва под Верденом;      Б) Галицкая битва.     В) Ютландское морское сражение;          Г)Брусиловский прорыв.
37.  Чем были вызваны антивоенные выступления в России?
38 . Каково было отношение большевиков к войне?
       39.  Поставте у хронологічній послідовності події 1917-1918 рр.
            1)   Брестський мир;
            2) вступ США у війну;
            3) „чорний день” німецької армії;
            4) Комп’єнське перемир’я. 
40.  Охарактеризуйте масштабы потерь и разрушений в годы войны.
41.                       Основним, найбільш чисельним прошарком українського суспільства напередодні революції 1917 року були ...
42.                       Що відбулося раніше?   
  А) створення УЦР;  Б) повалення царизму в Росії.
43.                       Повалення самодержавства в Росії – це ...     
  А) причина революції;    Б) привід до української революції.
44. Офіційною датою заснування УЦР вважається .
45. Перша світова війна на розвиток економіки України мала:
А) позитивний вплив;     Б) негативний вплив. . Лютнева революція в Росії відбулась ... 46. Першою окремою частиною у складі російської армії був полк імені ... 47.Заступниками М.Грушевського в УЦР були ...
48. У Другому Універсалі УЦР:
А)  самовільно проголошувалася автономія України;
Б) бралося зобов’язання не проголошувати автономного устрою України до скликання Всеросійського Установчих зборів;  В) питання про автономію України взагалі не ставилося.
49.  Згідно з Другим Універсалом, питання проголошення автономії України відкладалось до ...
50. Мала Рада – це ...
51. Перший українізований 40-тисячний корпус очолював ...
52. Встановіть відповідність:
1) М.Грушевський                                         А) Голова Тимчасового уряду;
2) В.Винниченко                             Б) Голова УЦР;
3) О.Керенський                             В) Верховний головнокомандуючий російської армії;
4) Л.Корнілов                                 Г) Голова Генерального Секретаріату. 

Тестові питання до тем „Початок Першої світової війни. Військові дії 1914-1918 рр.”

2 варіант
1.     Які українські землі входили до складу Австро-Угорської імперії?
2.     Яка мова переважала в містах?
3.     Назвіть основні причини Першої світової війни?
4.     Плани Антанти щодо України.
5.     Чому для українців війна стала братовбивчою?
6.     Яка кількість українського населення була мобілізована до лав Австро-Угорської армії?
7.     Кого підтримувала партія СВУ?
8.     Яку організацію утворили політичні партії Західної України?
9.     Які держави входили до складу Антанти?
10.                       Хто був першим командиром легіону Українських січових стрільців?
11.                       З яким підтекстом згадується ім’я Івана Каліти?
12.                       Розташуйте в хронологічній послідовності:
        А) Битва на горі Лисоня.
        Б) Битва на горі Маківка.
        В) Галицька битва.
        Г) „Брусиловський прорив”.
        Д) Вбивство ерцгерцога Франца Фердінанда.
13. Де було вбито ерцгерцога Фердинанда? (у Белграді; у Сараєво; у Відні)
14.                       Конфлікт між якими державами став приводом до першої світової війни? ( між Австро-Угорщиною та Росією; між Австро-Угорщиною та Сербією; між Німеччиною та Францією)
15.                       Які країни були союзниками Німеччини у 1916 році?
16.                       Скільки держав взяло участь у Першій світовій війні? ( 18; 38; 64)
17.                       На чиєму боці вступила у війну Японія?
18.                       Які нові види зброї було застосовано в роки першої світової війни?
19.                       Які з цих подій відбулися на Західному фронті? („бліцкриг”; битва на р. Марні; перша газова атака; „Верденська м’ясорубка”; Брусиловський прорив; Галицька битва)
20.                       Назвіть найбільшу морську битву Першої світової війни.
21.                       Як називався німецький план війни проти Франції?
22.                       В якому році відбулася Галицька битва?
23.                       На боці якого союзу в 1915 р. вступила у війну Італія?
24.                       Що відбулося раніше: вступ у війну США чи революція в Росії?
25.                       В основі німецького плану Шліф фена лежала ідея блискавичної війни на Заході проти ... (назвіть державу)
26.                       В якому році і де німецькі війська вперше застосували отруйні гази?
27.                       Коли Німеччина оголосила про початок широкомасштабної підводної війни? (1915р.; 1916 р.; 1917 р.)
28.                       Битву під Верденом називають ...
29.                       Ютландський бій завершився на користь ...
30.                       Укажите дату Первуй мировой войны.
31.                        Впервые химическое оружие было применено в битве под:
А) Верденом;      Б) Ипром;         В) Марной.
32.                        Впервые танки были применены:
А) австро-венгерской и немецкой армиями;
Б) русской армией;
В) англо-французской армией..
33.                        Объясните появление выражения «Верденская мясорубка».
34.                       Вкажіть у наведеному переліку зайве: танки, кулемети, літаки бомбардувальники, лінкори, підводні човни, міномети.
35.                       Перша світова війна розпочалася ...
36.                       Союз між Англією, Францією та Росією називався ...
37.                       Болгарія воювала на боці ... (союзу)
38.                       Брусиловський прорив було здійснено  ...
39.                       Головний удар Німеччина та її союзники у 1915 році був спрямований проти ... (держава)
40. Приводом до вступу США у Першу світову війну стало ...
41. Каково было отношение Временного правительства к войне?
       42.  Поставте у хронологічній послідовності події 1917-1918 рр.
            1)   Брестський мир;
            2) вступ США у війну;
            3) битва під Капоретто;
            4) вихід з війни Болгарії;
            5) „чорний день” німецької армії;
            6) вихід з війни Туреччини;
     7) Комп’єнське перемир’я. 
43. Охарактеризуйте масштабы потерь и разрушений в годы войны.
44. Перші підрозділи Вільного козацтва були створені
        45. Головою УЦР було обрано ...
46. Звістка про повалення царизму досягла Києва ... (коли?)
47. За негайне проголошення незалежності виступали ...
48. Чи було підтримане Тимчасовим урядом Росії прагнення українців до автономії України?
49. Перший український уряд, утворений УЦР, називався ... .
50. Корніловський заколот відбувся ...
51. Генеральний Секретаріат був органом:
А) виконавчої влади;       Б) законодавчої влади.
52. УЦР до більшовицького перевороту в Петрограді поставилась

Тестові питання до тем „Початок Першої світової війни. Військові дії 1914-1918 рр.”
1 варіант
37.                       У складі яких держав знаходилися українські землі на початку XX ст..?
38.                       На які адміністративні одиниці були поділені українські землі, які входили до складу Російської імперії?
39.                       Яка мова переважала в селах?
40.                       За яких обставин українські землі опинились у складі Австро-Угорщини?
41.                       Які держави входили до складу Троїстого союзу?
42.                       Плани Троїстого союзу щодо українських земель.
43.                       Яка кількість українського населення була мобілізована до лав Російської армії?
44.                       Кого підтримувала партія ТУП?
45.                       Яка династія правила в Російській імперії?
46.                       Які блоки почали Першу світову війну?
47.                        Яка військова організація була створена на базі ГУР?
48.                       Чому Австрійський уряд погодився прийняти лише невелику кількість січових стрільців до лав Австрійської армії?
49.                       Чому „Усуси” приймали військову присягу двічі?
50.                       Хто очолював Українську греко-католицьку церкву на початку XX ис..?
51.                       Розташуйте в хронологічній послідовності:
А) Битва на горі Лисоня.
Б) Битва на горі Маківка.
В) Галицька битва.
Г) „Брусиловський прорив”.
Д) Вбивство ерцгерцога Франца Фердінанда.
52.                       В чем состоял план Шлиффена?
53.                        Первая мировая война началась:
А) в 1916 г.;        Б) в 1915 г.;      В) в 1914 г.
54.                        Обоснуйте ответ, вычеркнув лишнее в приведенном предложении.
В 1915 г. на стороне Тройственного союза воевали:
А) Австро-Венгрия;                       Б) Германия;          В) Болгария;                                    Г) Италия.
55.                       Обоснуйте ответ, вычеркнув лишнее в приведенном предложении.
В 1916 г. произошли такие крупные военные операции, как:
А) Битва под Верденом;      Б) Галицкая битва.     В) Ютландское морское сражение;          Г) Брусиловский прорыв.
56.                        Расположите в хронологической последовательности:
А) Битва на р. Сомме.         Б) Ютландское морское сражение.           В) Верденская битва.           Г) Галицкая битва.
21. Чем были вызваны антивоенные выступления в России?
22. Каково было отношение большевиков к войне?
23. Назовите цели и задачи вступления в войну США.
24. Охарактеризуйте масштабы потерь и разрушений в годы войны.
2 варіант
13.                       Які українські землі входили до складу Австро-Угорської імперії?
14.                       Яка мова переважала в містах?
15.                       За яких обставин українські землі опинились у складі Росії?
16.                       Назвіть основні причини Першої світової війни?
17.                       Плани Антанти щодо України.
18.                       Чому для українців війна стала братовбивчою?
19.                       Яка кількість українського населення була мобілізована до лав Австро-Угорської армії?
20.                       Кого підтримувала партія СВУ?
21.                       Яку організацію утворили політичні партії Західної України?
22.                       Які держави входили до складу Антанти?
23.                       Хто був першим командиром легіону Українських січових стрільців?
24.                       З яким підтекстом згадується ім’я Івана Каліти?
25.                       Як поводилися росіяни на західно-українських землях?
26.                       Розташуйте в хронологічній послідовності:
А) Битва на горі Лисоня.
Б) Битва на горі Маківка.
В) Галицька битва.
Г) „Брусиловський прорив”.
Д) Вбивство ерцгерцога Франца Фердінанда.
27.                        Укажите дату Первуй мировой войны.
28.                        Впервые химическое оружие было применено в битве под:
А) Верденом;      Б) Ипром;         В) Марной.
29.                        Впервые танки были применены:
А) австро-венгерской и немецкой армиями;
Б) русской армией;
В) англо-французской армией.
30.                       Укажите хронологическую последовательность событий:
А) Начало подводной войны;        Б) вступление в войну США;      В) битва под Верденом.
31.                        Объясните появление выражения «Верденская мясорубка».
32.                       Расположите в хронологической последовательности:
А) Битва на р. Сомме.                 Б) Ютландское морское сражение.                В) Верденская битва.              Г) Галицкая битва.
21. Каково было отношение Временного правительства к войне?
22. С вашей точки зрения, Брестский мир – предательство или вынужденная мера?
23. Назовите причины и раскройте ход революции в Германии.
24. Охарактеризуйте масштабы потерь и разрушений в годы войны.


Тематичне оцінювання для учнів 10 класу
Робота виконана____________________________________
І. Завдання з вибором однієї правильної відповіді.
Завдання 1 – 10 мають по чотири варіанти відповідей. У кожному завданні – лише одна правильна відповідь. Оберіть правильну відповідь та позначте її.

1. Бій під Крутами відбувся:
А) у січні 1918 року
Б) у лютому 1918 року
В) у березні 1918 року
Г) у квітні 1918 року
Відповідь:     
А
Б
В
Г




  



2. Четвертий універсал Центральної ради:
А) проголошував автономію УНР
Б) проголошував незалежність УНР
В) проголошував УНР
Г) Четвертого універсалу не існувало
Відповідь:     
А
Б
В
Г




  



3. Російськими військами, що вели наступ на Україну, командував:
А) В. Ленін
Б) С. Петлюра
В) М. Муравйов
Г) Микола ІІ
Відповідь:     
А
Б
В
Г




  



4. 27 січня 1918 року:
А) М. Грушевський був обраний президентом УНР
Б) Харків був проголошений столицею України
В) завершився наступ більшовиків на Україну
Г) був підписаний мирний договір між УНР та Німеччиною
Відповідь:     
А
Б
В
Г




  



5. Гетьманський переворот відбувся:
А) 29 квітня 1918 року
Б) 13 листопада 1918 року
В) 13 грудня 1918 року
Г) 7 березня 1919 року
Відповідь:     
А
Б
В
Г




  



6. Яку назву мав уряд України періоду Гетьманату:
А) Генеральний секретаріат
Б) Рада міністрів
В) Кабінет міністрів
Г) Будинок виконавчої влади
Відповідь:     
А
Б
В
Г




  



7. Федір Лизогуб – це:
А) міністр фінансів
Б) командир Галицького полку Січових стрільців
В) голова уряду Гетьманату
Г) голова Комуністичної партії м. Харкова з 1918 по 1919 рр.
Відповідь:     
А
Б
В
Г








8. Директорія була утворена:
А) під час Жовтневої революції
Б) через 5 місяців після ІІІ універсалу Центральної ради
В) через 12 днів після утворення ЗУНР
Г) за місяць до падіння Гетьманату
Відповідь:     
А
Б
В
Г








9. Президентом ЗУНР було обрано:
А) Є. Петрушевича
Б) К. Левицького
В) Ю. Пілсудського
Г) В. Винниченка
Відповідь:     
А
Б
В
Г








10. Яка держава утримувала контроль над Закарпаттям у 1918 – 1919 рр.:
А) Румунія
Б) Угорщина
В) Австрія
Г) Польща
Відповідь:     
А
Б
В
Г









ІІ. Завдання з вибором кількох правильних відповідей.
Завдання 11 – 13 мають декілька варіантів відповідей, з яких є певна кількість правильних. Знайдіть правильні відповіді та позначте їх.

11. Оберіть факти, що стосуються біографії В. Винниченка (п’ять правильних відповідей):
1) був головою Директорії
2) належав до Української Соціал – Демократичної Робітничої партії
3) був головою Українського національного союзу
4) автор роману «Сонячна машина»
5) народився у 1880 році
6) за часів Гетьманату займав посаду міністра аграрної політики
7) командувач загонами Вільного козацтва
8) очолював делегацію УНР під час переговорів з Німеччиною у 1918 році
9) тісно співпрацював з В. Леніним
Відповідь:
1
2
3
4
5
6
7
8
9










12. Позначте події, що відбулися в другій половині 1918 року (три правильні відповіді):
1) прийняття Конституції УСРР
2) І з’їзд Комуністичної партії більшовиків України
3) підписання Брест – Литовського мирного договору між РСФРР і Німеччиною
4) утворення Українського національного союзу
5) Жовтнева революція у Росії
6) відкриття Української Академії наук
7) підписання ІІІ універсалу Центральної ради

Відповідь:
1
2
3
4
5
6
7








13. Позначте особливості та події, що стосуються періоду Гетьманату (три правильні відповіді):
1) єврейські погроми
2) відставка В. Леніна
3) війна з Німеччиною
4) бій під Крутами
5) введення валюти – гривні
6) створення служби безпеки – Державної варти
7) встановлення Української держави
Відповідь:
1
2
3
4
5
6
7








ІІІ. Завдання відкритої форми з короткою відповіддю.
У завданнях 14 – 16 у клітинках напишіть рік, поняття або прізвище залежно від вимог завдання.

14. Прочитайте і напишіть прізвище особи, якій належать біографічні дані.

Публіцист, політичний діяч, революціонер, лідер російських більшовиків, філософ-матеріаліст; організатор збройного Жовтневого перевороту, ініціатор Громадянської війни в Росії та червоного терору; перший Голова Раднаркому — уряду РРФСР, один з головних творців СРСР, теоретик комунізму, один із засновників більшовицької партії Росії, лідер міжнародного комуністичного руху.

Відповідь:
















15. Прочитайте визначення та напишіть поняття, яке відповідає його змісту.

Суспільно – політична течія, що заперечує будь – яку політичну владу; невизнання авторитету, стихійність, неорганізованість.

Відповідь:
















16. Прочитайте уривок і напишіть рік, коли відбулася описана подія.

«Однині народ Український, визволений могутнім поривом своїх власних сил, має змогу об’єднаними дружними зусиллями всіх своїх синів будувати нероздільну, самостійну Державу Українську на благо і щастя всього її трудового люду.»

Відповідь:
















                                                                                                                                                         

                                                                                                                                                                 ОЦІНКА_______________

Тематичне оцінювання для учнів 10 класу
за темою «І світова війна»
Виконав______________________________________________
І. Завдання з вибором однієї правильної відповіді.
Завдання 1 – 10 мають по чотири варіанти відповідей. У кожному завданні – лише одна правильна відповідь. Оберіть правильну відповідь та позначте її.

1. Позначте автора «14 пунктів».
А) В. Вілсон
Б) Ж. Клемансо
В) Ф. Фош
Г) Д. Ллойд – Джордж
Відповідь:     
А
Б
В
Г




  



2. Позначте рік, коли відбулася битва на р. Соммі.
А) 1914
Б) 1915
В) 1916
Г) 1917
Відповідь:     
А
Б
В
Г




  



3. Позначте країну, яка у І світовій війні зберігала нейтралітет.
А) Албанія
Б) Алжир
В) Румунія
Г) Іспанія
Відповідь:     
А
Б
В
Г




  



4. Позначте подію, яка відбулася у 1917 році.
А) вступ США у війну
Б) Ютландська битва
В) Брусиловський прорив
Г) приєднання до Троїстого союзу Болгарії
Відповідь:     
А
Б
В
Г




  



5. Позначте країну, яка у І світовій війні прагла реваншу за поразку від Німеччини в 1870 році.
А) Велика Британія
Б) Франція
В) Росія
Г) Сербія
Відповідь:     
А
Б
В
Г




  



6. Позначте назву міста, де був убитий Ф. Фердинанд.
А) Париж
Б) Відень
В) Сараєво
Г) Берлін
Відповідь:     
А
Б
В
Г




  



7. Позначте прізвище особи, яка зображена.
А) Ф. Фердинанд
Б) О. Брусилов
В) В. Вілсон
Г) Г. Принцип
Відповідь:     
А
Б
В
Г








8. Позначте кількість осіб, які загинули у І світовій війні(згідно з даними підручника).
А) 7 млн. чол.
Б) 8 млн. чол.
В) 9 млн. чол.
Г) 10 млн. чол.
Відповідь:     
А
Б
В
Г








9. Позначте роки певного періоду історії п/п ХХ століття, для якого були характерні спад революційного руху. Нормалізація міжнародних відносин та зміцнення грошово – кредитної системи.
А) 1914 – 1918 рр.
Б) 1918 – 1923 рр.
В) 1924 – 1929 рр.
Г) 1929 – 1933 рр.
Відповідь:     
А
Б
В
Г








10. Позначте назву британського лайнера, торпедованого німцями у 1915 році.
А) «Лузитанія»
Б) «Британія»
В) «Титанік»
Г) «Галфлайт»
Відповідь:     
А
Б
В
Г









ІІ. Завдання з вибором кількох правильних відповідей.
Завдання 11 – 1 мають декілька варіантів відповідей, з яких є певна кількість правильних. Знайдіть правильні відповіді та позначте їх.

11. Позначте події, які характерні для періоду І світової війни та періоду повоєнної нестабільності(п’ять правильних відповідей)
1) Росія внаслідок революції втратила статус великої держави;
2) зміцніла світова грошово – кредитна система;
3) зріс вплив США;
4) у світі поширюється фашизм;
5) активізувався національний рух в Азії та Латинській Америці;
6) революційний рух пішов на спад;
7) Європою прокотилася хвиля революцій;
8) відбулася найбільша та наймасштабніша криза ХХ століття;
9) зявилися нові держави у світі.
Відповідь:
1
2
3
4
5
6
7
8
9










12. Позначте події, які відбулися у 1914 році. (три правильні відповіді)
1) битва на Марні;
2) перша битва на Іпрі;
3) приєднання Туреччини до Центральних держав;
4) Ютландська битва;
5) вихід Росії з війни;
6) Верденська битва;
7) приєднання Болгарії до Центральних держав.

Відповідь:
1
2
3
4
5
6
7








13. Позначте держави, які у роки війни займали нейтральну позицію.
(шість правильних відповідей)
1)    Греція;
2)    Туніс;
3)    Бельгія;
4)    Швеція;
5)    Данія;
6)    Норвегія;
7)    Нідерланди;
8)    Швейцарія;
9)    Іспанія.
Відповідь:
1
2
3
4
5
6
7
8
9










ІІІ. Завдання відкритої форми з короткою відповіддю.
У завданнях 14 – 16 у клітинках напишіть рік, поняття або прізвище залежно від вимог завдання.

14. Прочитайте і напишіть прізвище особи, якій належать біографічні дані.
- французький політик, публіцист. У 1906— 1909 і 1917-1920 рр. - прем'єр-міністр. Здобув медичну освіту в Сорбонні. Деякий час практикував як лікар. Політичною діяльністю почав займатися як мер Монмар­тру. Під час Першої світової війни виявив себе як рішучий і діяльний політик. Один із творців Версальського договору 1919 р. Після невдалої спроби бути обраним прези­дентом відійшов від політичної діяльності.
Відповідь:
















15. Прочитайте визначення та напишіть поняття, яке відповідає його змісту.

 У перекладі з французької – «сердечна угода».
Відповідь:
















16. Прочитайте уривок і напишіть рік, коли відбулася описана подія.

«...Стаття 4. За мирним договором Італія отримає Трентіно, Цизальпій­ський Тіроль.., а також Трієст, графст­ва Горицу і Градиску, всю Істрію...
Стаття 5. Італія отримає також провінцію Далмацію...
...Стаття 8. Італія отримає ...остро­ви Додеканеза...
...Стаття 11. При відшкодуванні воєнних витрат цієї війни Італія отри­має долю, що відповідатиме її зусил­лям і жертвам».
Відповідь:
















                                                                                                                                                            ОЦІНКА_______________