9 клас

Історичне значення Української козацької держави – Гетьманщини
·        Гетьманщина проіснувала 115 років, відіграла важливу роль в історії і державотворчих змаганнях українського народу.
·        Створення власної державності захистило український народ від асиміляції, соціального визиску і національно-релігійних утисків з боку польської влади.
·        Переважну частину свого існування Гетьманщина перебувала під контролем царської влади, яка постійно втручалася в її внутрішні справи і зовнішньополітичні зв’язки. Проте управління та соціально-економічна політика Гетьманщини здійснювалася самими українцями, яким належали ключові позиції в судочинстві, фінансах та армії.
·        Створення Гетьманщини стало складовою загальноєвропейських процесів творення національних держав, які розгорнулися у Нові часи.
·        Гетьманщина забезпечила умови для остаточного становлення українського народу, створила можливості для розвитку його мови і культури.
·        Історична спадщина Української козацької держави надихала майбутні покоління борців за визволення України. Із нащадків козацької старшини вийшло багато українських діячів, що розгорнули національно-визвольну боротьбу в подальші роки, поєднуючи історичні традиції з новими західноєвропейськими ідеями.

Ліквідація імперським урядом Запорозької Січі

Передумови
Завершення російсько-турецької війни 1768-1774 рр. перемогою Росії і здобуття останньою виходу до Чорного моря
Здійснення Катериною II політики централізму, спрямованої на ліквідацію будь-яких автономних утворень в імперії
Створення умов для колонізації родючих земель Півдня в результаті російсько-турецької війни 1768-1774 рр.
Причини
Нові кордони пролягали далеко від Січі й відпала потреба в запорозьких землях як буфера між Росією та турецькими і кримськими володіннями
Прагнення російського уряду ліквідувати Запорозьку січ, яка своїми волелюбними традиціями не вписувалася в імперські структури
Велика територія Вольностей Війська Запорозького перешкоджала заселенню нових земель і також приваблювала російських можновладців
15 червня 1775 р. російські війська зруйнували Нову Січ
Наслідки
Землі Запорозької Січі увійшли спочатку до складу Новоросійської та Азовської губерній, а з 1784 р. – до Катеринославського намісництва
Колишні володіння Січі російський уряд роздавав царедворцям і оселяв на них іноземних колоністів


Історичне значення Запорозької Січі
·        Із ліквідацією Запорозької Січі, що проіснувала 219 років, завершилася козацька доба в історії України.
·        Упродовж свого подальшого існування український народ зберігає історичну пам’ять про Запорозьку Січ.
·        Запорозькі козаки уславили себе героїчною боротьбою проти чужоземних загарбників і захистом південних рубежів України.
·        Запорожці завжди були з українським народом і в період національно-визвольних рухів ділили разом із ним радість перемог і гіркоту поразок.
·        Запорозьке козацтво виявило надзвичайну сміливість і оригінальні творчі здібності в організації військової справи, відстоюванні нових форм соціального, політичного та економічного буття, у створенні своєрідної культури.
·        Запорозький козак в уявленні українців був уособленням найкращих людських якостей, виразником національного духу.
·        Непримиренність запорожців до поневолювачів пробуджувала і підтримувала в народі надію на визволення, надихала наступні покоління на боротьбу за визволення.
Всесвітня історія

                            ХТО?
              ЩО?
                КОЛИ?
1

Х – промені
1895 р.
2
А. Ейнштейн

1905, 1907 – 1916 рр.
3
Р. Кох
Збудник туберкульозу

4

Трифазний струм
1888 р.
5
Г. Форд

1896 р.
6
А. Белл
Телефон

7

Станковий кулемет
1883 р.
8
Дж. Лондон

1903 р.
9

Троїстий союз
1882 р.
10
Росія, Англія, Франція

1904 – 1907 рр
11
Болгарія, Сербія, Чорногорія, Греція, Туреччина

1912 р.
12

Крекінг – процес
1880 р.


              Тестові питання з теми „Українські землі в II  половині XVIII ст..”
1.     Між якими країнами був підписан Прутський мир? (Росія, Австрія, Прусія, Польща)
2.     Про які українські землі йде мова у Прутському договорі? (Лівобережжя, Правобережжя, Слобожанщина, Наддніпрянщина)
3.     Як називається національно-визвольний рух на Правобережній Україні на початку та в середині XVIII ст..? (Реформація, Гайдамацький рух, революція, Контрреформація)
4.     Продовжить ряд: левенці, дейнеки, ...
5.     В якому році вперше згадується про гайдамаків? (1717р, 1517р, 1734)
6.     Вкажіть основні причини гайдамацького руху.
7.     Викресліть зайве. Рушійні сили гайдамацького руху – бідні селяни, панські робітники, козацтво, шляхта, міщани, магнати, православне духовенство, католицьке духовенство.
8.     Вкажіть характер гайдамацького руху.
9.     Встановіть відповідність
Подія
Роки
Керівники
Гайдамацький рух на Правобережжі
40-і рр.. XVIII ст..
Верлан
Коліївщина
Пер. пол. XVIII ст..
Письменний
Гайдамацький рух на Правобережжі
1768 р.
Олекса Довбуш
Рух опришків
1750
Максим Залізняк
Гайдамацький рух на Правобережжі
1734-1738
Вечорка
Рух опришків
1738-1759
Пискливий
10.                       Вкажіть причини поразок повстанців
11.                       Виберіть дати трьох поділів Польщі ( 1764, 1772, 1775, 1783, 1793, 1795)
12.                       Які держави прийняли участь в поділі Польщі? (Росія, Туреччина, Австрія, Швеція, Прусія, Україна)
13.                       До якої країни відійшла Київщина після розподілу Речі Посполитої? (Росія, Туреччина, Австрія, Швеція, Прусія, Україна)
14.                       Хто був Президентом Другої Малоросійської колегії? (Д.Апостол, П.Рум’янцев, К.Розумовський, П.Калнишевський)
15.                       Із скількох представників російської та української сторін складалася Друга Малоросійська колегія? ( по 4; 5; 6)
16.                       За панування в яких морях воювала Росія з Туреччиною? (Азовському, Чорному, Середземному, Червоному, Мертвому)
17.                       Назвіть роки російсько-турецьких війн в II  половині XVIII ст.. ( 1768-1774; 1764-1775; 1787-1791; 1783-1792)
18.                       Яка війна закінчилась підписанням Кючук-Кайнарджийського мирного договору? ( 1768-1774; 1764-1775; 1787-1791; 1783-1792)
19.                       Яка територія була приєднана до Росії в 1783 році? (Лівобережжя, Правобережжя, Крим, Слобожанщина, Наддніпрянщина)
20.                       Встановіть відповідність
Рік
Припинення існування
1795
Запорізька Січ
1786
Річ Посполита
1783
Гетьманщина
1775
Кримське ханство
1764
Друга Малоросійська колегія
21.                       Назвіть сучасні обласні міста, які були засновані наприкінці  XVIII ст..
22.                       Скільки років тривало навчання в Києво-Могилянській академії? ( 9; 10; 12; 14)
23.                       Продовжить речення. Григорій Сковорода – гуманіст, просвітитель, філософ, ...
24.                       Встановіть відповідність
Прізвище
Галузь
Досягнення, праця
Нестор Амбодик
Архітектура
Самсон, який роздирає пащу лева
Б.Растреллі-молодший
Живопис
Один із основоположників акушерства
І.Григорович-Барський
Природничі науки
Андріївська церква
В.Боровиковський
Скульптура
Портрет княгині Лопухіної
25.                       Поясніть дати
1)    1734 - ...
2)    1750 - ...
3)    1764 - ...
4)    1768 - ...
5)    1768-1774 -...
6)    1772 -...
7)    1774 - ...
8)    1775 - ...
9)    1783 - ...
10)                      1786 - ...
11)                      1793 -...
12)                      1795 -...
Тематичне оцінювання учня(учениці) 9 класу за темою «Революції 1848 – 1849 років у Європі. Утворення національних держав у Німеччині та Італії. Англія в 50 – 60-ті роки ХІХ століття. США в п/п ХІХ століття. Громадянська війна 1861 – 1865 років.»
І. Тести
1. Друга республіка у Франції була проголошена:
А) 25 лютого 1848 року
Б) 10 грудня 1848 року
В) 2 грудня 1852 року
Г) 28 березня 1849 року

2. Доповніть логічний ряд: «Гамбург, Франкфурт-на-Майні, Любек, …»
А) Кельн
Б) Бремен
В) Берлін
Г) Дрезден

3. Отто фон Бісмарк став міністром-президентом до проголошення Німецької імперії:
А) так
Б) ні

4. Президентом Конфедерації був обраний:
А) А. Лінкольн
Б) Р. Лі
В) Д. Монро
Г) Д. Девіс

5. Республіканська партія США була заснована:
А) 1828 року
Б) 1861 року
В) 1854 року
Г) 1865 року

6. У якій державі однією з причин революції 1848-49 рр.. було ліквідація роздробленості:
А) Італія
Б) Німеччина
В) Австро – Угорщина
Г) Франція

ІІ. Дайте визначення

7. «доктрина Монро»__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

8. Аболіціонізм_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

9. Фритредери______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ІІІ. Підкресліть помилки

10. Отто Леопольд фон Бісмарк (1815—1898) народився в містечку Шенгаузен у родині військового відставника. За соціальним поход­женням - юнкер. Навчався спершу в Геттінгенському, потім -у Празькому університетах за спе­ціальністю юриспруденція. 1835 року перебував на державній служ­бі. Від 1847 до 1851 року - депутат саксонського ландтагу. 1851-1862 роки - на дипломатичній службі. З 1862 року - міністр-президент Пруссії. Від 1872 року - канцлер Німеччини.

11. Авраам Лінкольн (1809- 1867) народився у штаті Кентуккі в ро­дині фермера. Його вчителями були книги і життя. Змінив кілька професій: працював лісору­бом, землеміром, службовцем по­шти, адвокатом. Від 1832 року займався політичною діяльністю. 1834 року стає членом Законодав­чих зборів штату Іллінойс. В1847 - 1849рр. - член Конгресу США. Від
1855 року - член республіканської партії. В 1858 році взяв участь у виборах на посаду президента США, але програв. 1860року, перемігши на нових президентських виборах, А. Лінкольн стає главою американської держави.


Тематичне оцінювання за темою «Французька революція кінця XVIII століття.»

Учня (учениці) 9 класу _______________________________________

І. Тестові завдання з однією правильною відповіддю.

1. Франція була проголошена республікою:
А) 1790 року
Б) 1791 року
В) 1792 року
Г)  1793 року

2. Хто зображений на малюнку:
А) Людовік XVI
Б) Наполеон Бонапарт
В) Жорж Дантон
Г) Жан – Поль Марат



3. Оберіть неправильне твердження:
А) 20 квітня 1792 року Франція оголосила війну Австрії.
Б) Лідером «скажених» був Жак Ру.
В) 26 серпня 1789 року Законодавчі збори прийняли «Декларацію прав людини і громадянина».
Г) До І антифранцузької коаліції увійшли Англія, Пруссія, Австрія.

4. Яка подія відбулася НЕ в 1789 році:
А) Штурм Бастилії.
Б) Скликання Генеральних штатів.
В) Підписання «Декларації прав людини і громадянина».
Г) Початок роботи Законодавчих зборів.

5.  Продовжіть речення: «Згідно з «Декларацією прав людини і громадянина» Франція поділялася на 83 …»
А) департаменти.
Б) округи.
В) краї.
Г) області.
ІІ. Встановіть відповідність.

6. між подіями та роками

А) битва біля Вальмі                                   1) 1799 рік                                                                   
Б) повалення якобінської диктатури         2) 1794 рік                        
В) утворення Директорії                             3) 1795 рік                   
Г) закінчення революції                              4) 1792 рік

А
Б
В
Г






7. між особами та клубами, до яких вони входили

А) Марат                                          1) клуб кордельєрів                                                 
Б) Лафайєт                                       2) клуб якобінців                                            
В) Робеспєр                                    3) клуб фельянів    

А
Б
В



                             

ІІІ. Заповніть пропуски.

Згідно із Конституцією ________  року:
законодавча влада належала_____________________________________, який складався із двох палат: Ради п'ятисот і_________________________________. - виконавчу владу доручали Ди­ректорії, до складу якої входили ____ чоловік, яких призначала Рада старійшин із 50 кандидатів, що їх представляла Рада п'ятисот;
-   Директорія призначала ___ міністрів, котрі відповідали тільки перед нею;
- відновлювався майновий ценз, виборчі права надавались тільки платникам податків. Виборець по­винен був мати нерухому власність;
- Конституція закріплювала всі антифеодальні завоювання рево­люції, зокрема законність продажу «національного майна» (церковних земель). Підтверджувалася заборо­на для емігрантів повертатися на батьківщину, їхнє майно оголошу­валося «надбанням республіки, що не підлягає поверненню».

                                                                                                                   Оцінка «         »


Тематичне оцінювання за темами
„Українські землі у другій половині XVIII ст.. Ліквідація російської імперії української державності.”, „Культура України другої половини XVIII ст..”

I рівень.

1. Поясніть дати.
1734 - ...                       1764 - ...
1750 - ...                       1793 - ...
1768-1774 - ...              1795 - ...
1775 - ...                       1785 - ...
1783 - ...                       1649 - ...

2. Розкрийте значення понять „національно-визвольна боротьба”, „гайдамацький рух”, „селянське повстання”, „Коліївщина”, „опришківський рух”, „поділи Речі посполитої”, „Запорізька Січ”, „Російсько-турецька війна”, „кримське ханство”, „Диван”, „толока”, „культура”.

II рівень

1.     Охарактеризуйте повстання 1734 р. під проводом Верлана (міста, склад учасників, хід, наслідки).
2.     Складіть історичний портрет Олекси Довбуша.
3.     Розкажіть про відновлення гетьманства (1750)
4.     Назвіть причини скасування гетьманства.
5.     Розкажіть про ліквідацію Запорізької січі (1775).
6.     З’ясуйте значення приєднання Кримського ханства до Російської імперії.
7.     Висвітліть значення діяльності Києво-Могилянської академії.
8.     Визначте історичне значення діяльності У.Сковороди.

III рівень

1.     Розкрийте історичне значення гайдамацького руху.
2.     опишіть долю українських земель після поділів Речі Посполитої.
3.     Розкажіть про ліквідацію решток автономного устрою Гетьманщини.
4.     Розкажіть про долю запорожців після ліквідації Запорізької січі.
5.     проаналізуйте стан розвитку освіти в Україні у другій половині XVIII ст..

IV рівень

1.     Яке історичне значення Української козацької держави – Гетьманщини?
2.     Яке історичне значення гайдамацького руху?
3.     Розкрийте історичне значення Запорізької Січі.
4.     Визначте особливості суспільно-політичного та соціально-економічного розвитку Кримського ханства у XVIII ст..
ТЕМАТИЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ ДЛЯ УЧНІВ 9 КЛАСУ З ТЕМИ «ВЕЛИКА ФРАНЦУЗЬКА РЕВОЛЮЦІЯ Д/П XVIII СТ.»

Виконав __________________________________________

І. Впишіть порядкові номери цих подій до зазначених років:

1)Утворення Директорії
2)Переворот 18 брюмера
3)ІІ Конституція часів революції
4)Страта Робесп’єра
5)Утворення І антифранцузької коаліції
6)Штурм Бастилії
1789р.       1790р.        1791р.        1792р.        1793р.        1794р.        1795р.         1796р.        1797р.        1798р.        1799р.
                                                                                             
  
ІІ. Тести:

1)      Кому належать слова: «Потрібна сміливість, ще раз сміливість, завжди сміливість – і Франція буде врятована!»
А) Марату
Б) Робесп’єру
В) Вольтеру
Г) Дантону

2)      Яка подія відбулася першою:
А) Битва при Вальмі
Б) Початок роботи Конвенту
В) Ці події почалися одночасно

3)      Чи входила Італія до ІІ антифранцузької коаліції:
А) Так
Б) Ні

ІІІ. Про кого йде мова:

1) Граф, походив із багатої аристократичної родини. В 1789 році був обраний від третього стану до Генеральних штатів. Ворог абсолютної монархії, виступав за поступове введення у Франції конституційної монархії за англійським зразком. Помер у 1791 році.
                                              

2) Народився в м. Будрі (Швейцарія) в небагатій вчительській сім’ї. У 16-річному віці виїхав до Франції. Під час революції присвятив себе політиці. Власним коштом видавав газету «Друг народу», у якій вів боротьбу проти конституціоналістів-монархістів.      
                                    

                                                                                                  ОЦІНКА______ 

Т.О. «Суспільно-політичний рух в Україні»
1.     Вкажіть роки існування Азовського козачого війська
2.     Козаки переважно якої Січі увійшли до складу Азовського козачого війська?
3.     Куди переселилися козаки після розформування Азовського козачого війська?
4.     Яку групу патріотичного гуртка в Новгороді-Сіверському очолював Василь Капніст?
5.     В чому полягала місія Капніста до Пруссії? В якому році відбулася?
6.     З якого твору починається нова українська література?
7.     Назвіть автора. В якому році вийшла перша його частина?
8.     Назвіть видатний твір М.Гоголя про українське козацтво.
9.     В якому році відкрився Харківський університет? З чиєї ініціативи?
10.                       Назвіть помітні постаті серед викладачів Харківського університету
11.                       Назвіть засновників «Руської трійці»
12.                       Назвіть альманах, який видала «Руська трійця». В якому році це відбулося?
13.                       Назвіть основне масонське гасло.
14.                       Назвіть міста, в яких діяли масонські ложі.
15.                       Назвіть відомі вам масонські ложі.
16.                       На які два товариства розпався «Союз благоденства» в 1821 р?
17.                       Назвіть автора і назву програми Південного товариства.
18.                       Коли планувалося провести державний переворот? Чи виправдалися плани?
19.                       Коли відбулося повстання Чернігівського полку?
20.                       Які події проходили під гаслом: «За нашу і вашу свободу»?
21.                       Поясніть дати: 1830-1831рр.; 1816-1825 рр.; 1833-1837 рр.; 1791р.; 1805р. 1818-1819рр.
«Соціально-економічне життя українського народу у першій половині XIX ст.»
1.     В яких регіонах України переважало землеробство?
2.     В якому регіоні розвивалося тваринництво?
3.     Головними сільськогосподарськими культурами Західної України були …
4.     Скільки днів тривала панщина?
5.     Що передбачала урочна система?
6.     Коли з’явилися перші військові поселення?
7.     Чим військові поселенці відрізнялись від селян-кріпаків?
8.     Яке явище називають промисловим переворотом?
9.     Яка галузь легкої промисловості була провідною?
10.                       Як називався перший пароплав на Дніпрі?
11.                       Назвіть міста-порти загальноімперського значення.
12.                       Населення яких національностей переважало у містах Наддніпрянщини, Західної України?
13.                       Чому чоловіки-селяни дуже часто відвідували шинки?




Селянська реформа в Наддніпрянській Україні
Вікторина „так” чи „ні”
1.     За своїми соціально-економічним змістом аграрна реформа була феодальною.
2.     Для державних селян умови реформи були менш сприятливими, ніж для поміщицьких.
3.     За отриману позику для викупу селяни мали розрахуватись з державою протягом 59 років.
4.     Так само, як і інші верстви населення, селяни одержували паспорт строком на 1 рік.
5.     Аграрна реформа в Україні проходила за загальним положенням без поділу на регіони.
6.     19 лютого 1861 року царський маніфест проголосив скасування особистої залежності селянина від поміщика.
7.     Цар Олександр II вважав за необхідне чекати відміни кріпосного права „знизу”.
8.     Причинами скасування кріпосного права були розвиток капіталістичного способу виробництва, поглиблення кризи феодального способу виробництва, поразка царизму у Кримській війні.
9.     Довкола реформи розгорнулася гостра боротьба різних підходів щодо шляхів її здійснення.
10.                       Маніфест, загальне та місцеві положення були обнародувані в Україні в березні-квітні 1862 р.
11.                       До переходу на викуп селянин вважався тимчасово зобов’язаним і мав виконувати повинності.
12.                       Уставні грамоти, що визначали розміри наділів і повинності, укладалися особисто з селянами.
13.                       Відрізки – шлях до збереження в руках поміщиків максимальної кількості родючої землі.
14.                       Реформу 1861 року було проведено в інтересах селянства.

Реформи адміністративно-політичного управління 60-70-х років XIX ст..
15.                       Коли було розпочато земську реформу?
16.                       На яку територію України поширилась земська реформа на першому етапі здійснення?
17.                       Які функції виконували земства?
18.                       Коли було розпочато судову реформу?
19.                       Коли було розпочато освітянську реформу?
20.                       Яка освіта надавала право вступу до університету?
21.                       Коли було проведено реформу цензури?
22.                       Які зміни в побудові збройних сил імперії відбулися 1864 року?
23.                       Які народи і категорії населення було звільнено від служби в армії?
24.                       Які органи місцевого самоврядування було створено внаслідок земської реформи?
25.                       Коли було утворено земські управи на Правобережній Україні?
26.                       Коли розпочато реформу міського самоврядування?
27.                       За участю яких сторін і ким вершилося судочинство за реформою?
28.                       Які нові типи навчальних закладів створювалися згідно з реформою?
29.                       Як змінився статус університетів внаслідок проведення реформи?
30.                       Якому відомству підпорядковувались цензурні установи до реформи і після неї?
31.                       Коли було прийнято новий військовий статут і які зміни стались у збройних силах за новим статутом?
32.                       Які народи і категорії населення було звільнено від служби в армії?


Розвиток культури України у другій половині XVIII ст..
1.     Природничі науки
Учений
Посада
Наукові досягнення
Нестор Амбодик
Перший у Російській імперії професор акушерства
Заснував Клінічний повивальний інститут у Петербурзі; написав підручник з акушерства та ботаніки; став першим фітотерапевтом, який науково обґрунтував застосування в медицині лікарських трав.
Данило Самойлович
Доктор епідеміології. Почесний член 12 академій.
Висунув ряд нових пропозицій щодо лікування й профілактики чуми, обґрунтував необхідність щеплення населення для запобігання захворюванню
Іван Полетика
Професор, доктор, керівник  петербурзького генерального сухопутного шпиталю
Український лікар і вчений. Очолював Петербурзьку медичну школу, відзначився під час боротьби з чумою, написав докторську дисертацію „Про спадкові хвороби”
Опанас Шафонський
Доктор права і філософії, доктор медицини
Український лікар, історик, засновник епідеміології в Російській імперії, брав участь у боротьбі з чумою, підготував медико-топографічний опис Москви

2.     Архітектура
Архітектор
Найвидатніша споруда
Архітектурний стиль
Місцезна-
ходження
Б.Растреллі-
молодший
Андріївська церква
(1747-1753)
„Українське”, або „козацьке” бароко; рококо
Київ
І.Григорович-Барський
Покровська церква

„Українське”, або „козацьке” бароко; рококо
Київ
Г.Гофман
Успенський собор Почаївської Лаври
Європейське бароко
М. Почаїв
Б.Маритин
Церква Св.Юра
Європейське бароко
Львів
Й.Шедель
Надбудова дзвіниці Софійського собору
Велика дзвіниця Києво-Печерської
Бароко

Бароко
Київ

Київ

3.     Скульптура
Скульптор
Найвизначніші твори
Місцезнаходження
С.Талманов
Статуї для храму
Скульптури у церкві Святої Покрови
Чоповичі
Ромни
Й.Пінзель
Статуї св. Льва й Анастасії при церковному вході та св. Юра на головному фронтоні
Львів
І.Григорович-Барський
Самсон, який роздирає пащу лева
Київ

4.     Живопис
Художник
Найвизначніші твори
Місцезнаходження
В.Боровиковський
Портрет князя Куракіна
Третьяковська галерея, Москва, Росія
Портрет княгині Лопухіної
Третьяковська галерея, Москва, Росія
Портрет В.Арсеньєвої
Музей російського мистецтва, Київ, Україна
А.Венеціанов
„На ниві. Весна”, „На жнивах. Літо”
Третьяковська галерея, Москва, Росія
Д.Левицький
Портрет Катерини Великої
О. Мальта, у залі мальтійських лицарів
Портрет Д.Дідро
Музей в Женеві, Швейцарія
Портрет Наришкіної
Лувр, Париж, Франція
Портрет І.Долгорукова
Музей російського мистецтва, Київ, Україна
Портрет П.Демідова
Третьяковська галерея, Москва, Росія


Проміжний контроль знань з історії України за 1 семестр
9 клас

Завдання 1-12 мають по чотири варіанти відповідей, із яких лише ОДНА ПРАВИЛЬНА. Виберіть правильну відповідь.
1.     Позначте дату гетьманування Кирила Розумовського (1750-1775 рр.; 1750-1764 рр.; 1750-1781 рр.; 1750-1783 рр.)
2.     Позначте, за яким поділом Речі Посполитої до Росії відійшли Київщина, Східна Волинь, Поділля, Брацлавщина ( I поділ;  II поділ;  III поділ)
3.     Позначте назву української землі, що не входила до Австрійської імперії ( Східна Галичина; Волинь; Буковина; Закарпаття)
4.     Позначте варіант, у якому названо зміну, що сталася в Україні після перемоги Росії над Наполеоном ( відновлено автономію; скасовано кріпацтво; зменшено податки; ніяких змін не відбулося)
5.     Позначте варіант, у якому названо характер діяльності Кирило-Мефодіївського братства ( суспільно-політична організація;  таємний культурно-просвітницький гурток; таємна     політична організація; політична партія.)
6.     Позначте роки боротьби поміщицьких селян Поділля на чолі з У.Кармелюком:
( 1812-1824  рр.; 1813-1826  рр.; 1813-1835  рр.; 1814-1829  рр..)
7.      Харківський університет було відкрито (1805 р.; 1825 р.; 1834 р.)
8.      Яку назву дістали галицькі землі у складі Австрії? ( Східна Галичина; Галицьке   воєводство; Королівство Галичини та Лодомерії)
9.      Роль захисників національних інтересів українців на західноукраїнських землях взяла на себе ( австрійська адміністрація; українська інтелігенція; греко-католицька церква)
10.                       Хто з наведених вперше переклав українською мовою „Слово о полку Ігоревім” ( Д.Зубрицький; І.Вагилевич; Т.Шевченко)
11.                       Позначте іншу назву терміна „колії” ( гайдамаки; гайдуки; голота; дейнеки)
12.                       Позначте, коли  і в якому місті був виданий альманах „Русалка Дністрова” ( 1835 р., Львів;   1836 р., Відень;   1837 р., Будапешт;   1838 р., Краків)

В завданнях 13-16 установіть відповідність, утворивши логічні пари
13.                       Установіть відповідність між подіями та датами
А       Кючук-Кайнарджійський мирний договір                1       1774 р.
Б       Другий поділ Польщі                                       2       1772 р.
В       Перший поділ Польщі                                      3       1783 р,
Г       Ясський мирний договір                                           4       1793 р.      
                                                                                     5       1791 р.
14. Установіть логічну відповідність
А   львівське збройне повстання             1       перехід до політичного  етапу національного руху в Україні
Б   заснування першого цукрового                  2       революція 1848-1849 рр. в
заводу в Україні Австрійській імперії
В   діяльність Кирило-Мефодіївсь-                  3       розвиток ринкових відносин
кого братства               4       промислова революція
Г   чумацький промисел                 5       національне відродження

15. До кожного із завдань позначеною літерою доберіть один правильний, на Вашу думку, з позначених цифрою:
А     М. Шашкевич       1.      „Південне товариство”
Б      Т. Шевченко        2.      „Руська трійця”
В      В. Лукашевич      3.      „Любов до істини”
Г      І. Котляревський 4.      „Малоросійське товариство”
         5.      Кирило-Мефодіївське братство
16 .Які з вказаних подій відбувалися на Наддніпрянській Україні (А), а які – на території Західної України (Б) :
1.повстання військових поселенців у Чугуєві; 2.селянський рух під керівництвом Кармелюка; 3.”холерні бунти”; 4.Кримська війна; 5.Львівське збройне повстання; 6.видання альманаху „Русалка Дністрова”; 7.повстання під проводом Л.Кобилиці; 8.зруйнування Запорізької Січі.
А
Б



Завдання 17-18  мають різну кількість варіантів відповідей. У кожному завданні КІЛЬКА ПРАВИЛЬНИХ відповідей.

17. Позначте події, сучасником яких був Г.Сковорода (5 правильних відповідей):

1      Перехід І.Мазепи на бік шведського короля;
2     Зруйнування Запорозької Січі російськими військами на чолі з   П.Текелієм;
3        Повстання під проводом М.Залізняка та І. Гонти;
4       Заснування Олешківської Січі;
5       Третій поділ Польщі;
6       Приєднання Криму до Російської імперії;
7       Обрання гетьманом К.Розумовського;
8       Указ Катерини II про закріпачення українських селян.    

18. Позначте варіанти, в яких названо історичне значення альманаху „Русалка Дністрова” (4 правильні відповіді):
1.     стала програмним документом національного руху Західної України;
2.     перша заява західних українців про свою національну гідність;
3.     сприяла розвиткові музейної справи в Західній Україні;
4.     перша книга в Галичині, написана народною українською мовою;
5.     справила значний вплив на західноукраїнське суспільство;
6.     висувала політичну ідею об’єднання всіх українських земель;
7.     започаткована нова українська література в Східній Галичині

19. Розташуйте події в хронологічній послідовності
А       Утворення „Руської Трійці”
Б       Поява перших масонських лож
В       Поява Північного та Південного товариств
Г       Видання „Кобзаря”
Д       Видання „Русалки Дністрової”

20. Прокоментуйте слова Т.Г.Шевченка: „Польща впала – та й нас задавила” 

«Наполеон в Росії»
1.     .Як ви вважаєте, чому війна Росії та Франції була неминучою?
2.     Поясніть, наскільки виправданим був наказ Барклая-де- Толлі про відступ у перші місяці війни.
3.     Яку роль у Вітчизняній війні відіграла Бородинська битва?
4.     Як ви вважаєте, чому війна з Наполеоном 1812 р. отримала назву «Вітчизняна»?
5.     Які наслідки мав розгром Наполеона для долі Європи?
6.     Чому маршали Наполеона наполягали на зреченні імператора після захоплення Парижа союзними військами?
7.     Поміркуйте, перебуваючи де, Наполеон сказав ці слова: «від великого до смішного один крок»
8.     Як ці дати пов’язані з особою Наполеона?
       9 листопада 1799 р.; 1804р.;  24 червня 1812р.; 26 серпня 1812 р.; жовтень 1813р.;       
        20 березня 1815р. – 22 червня 1815 р.; 18 червня 1815 р.