Тренінг «Раунд запитань та вiдповiдей»

      Тренінг
Тема: «Раунд запитань та вiдповiдей»
Мета: Сприяти ефективному формуванню у молодоiї людини умiнь критично мислити, адекватно оцiнювати ситуацiю, шанувати думку iншого пiд час перехресного опитування в гpi «Дебати».
Очiкуванi результати: Пiсля проведення заняття учасники зможуть:
• пояснювати роль запитань в дебатах;
• Формулювати вiдкритi та закритi запитання; вдосконалити навички Формулювання та висловлення своеУ думки;
• аргументувати i переконувати;
• визначати цiлi та досягти їх за допомогою запитань.
Вправа "Мої думки"
Учасникам роздаються сторiнки незакiнчених речень «Мої думки». Кожен з них повинен самостiйно закiнчити цi речения. Пiсля завершення роботи вислови зачитуються по одному i пропонуеться  деяким учасникам (за бажанням) прочитати свої  вiдповiдi. У будь­-який момент вони повиннi бути готовими обговорити вiдповiдь твариша або попросити його обгрунтувати свiй вapiaнт закiнчення речення.
• Думаю, екологiчнi проблеми виникли тому, що ... (зростае населення, людство споживає занадто багато природних pecypciв, Земля надто мала, можливостi природи обмеженi);
Я важаю, що  виробництво ... увесь час потрiбно ... (обмежувати, нарощувати, вдосконалювати);
• В важаю, що кiлькicть продуктiв харчування, необхiдних людству з кожним роком (зростае, зменшуеться);
• Думаю, що збiльшення населення Землi призводить до .... (зростання споживання, зменшення життевого простору, збільшення забруднення);
• Вважаю, що можу зменшити своє споживання шляхом….. (ощадливого використання, повторного використання, відмови вiд споживання, збiльшення витрат);
• в важаю, що глобальнi екологiчнi проблеми мене (не стосуються, безпосередньо стосуються, залежать вiд моїх дій).
Лекція « Як найкраще поставити запитання».
Головне в дебатах - це зiткнення думок. Найяскравiше це відчувається у раундах перехресних запитань.
Здавалося б, що може бути простiше: поставити запитання i відповiсти на нього. Але в життi нерiдко саме правильно поставлене питання чи слушна вiдповiдь висвiтлюе сутність проблеми, а невміння чiтко поставити запитати може завадити отриманню результату.
Те саме й у дебатах: запитання i вiдповiдi нагадують пiдводну частину айсбергу. Не можна сказати, що це головний елемент гри, але мабуть, найгнучкiший i творчий. Вiд запитань та вiдповiдей залежить iнтрига гри, причому передбачити перебiг їх майже неможливо.
А чи можна навчитися ставити запитання i вiдповiдати на них?
Одне й те саме запитання водночас може бути уточнювальним, розгорнутим, закритим, простим i коректним.
Наголосимо, що некоректнi запитання не варто застосовувати дебатах.

Iснує кiлька простих загальних правил формулюван запитань:
• запитання мае бути чiтким i доступним;
• не можна переходити на особистостi й перетворювати payнд запитань на сварку;
• треба ставити конкретне запитання, а не вкотре виклада позицiю вашої команди;
• не можна тиснути на опонентiв.
Ви caмi можете вирiшити, якi запитання слiд ставити частiше, кориснiшi в дебатах, а якi - недопустимi, але завжди пам'ятайте запитання слушне тодi, коли ви знаєте, з якою метою ви поставили його.
Гра «Принцеса, самурай, дракон»:
Bci учасники дiляться на 2 команди. Змiст гри: принцеса перемагає самурая, самурай перемагає дракона, дракон перемагає принцесу.
Кожен персонаж робить певний рух: принцеса –кокетує і каже «ля-ля-ля»», самурай махає шаблею, а дракон шипить. Команда вибирає один 3 персонажiв, а потiм шеренги починають зближуватися. Майже пiдiйшовши один до одного, команди виконують тi рухи, якi вiдповiдають обраному їм персонажу.
Вправа «Міняються місцями»
Тренер стоїть в центрі кола і називає будь-яку ознаку, яка відноситься до  деяких учасників ( а може бути й до всіх), наприклад : «міняються місцями всі, хто сьогодні рано прокинувся!». Той, кого це стосується, схоплюється з місця і біжить на інше, я теж намагаюся зайняти чиєсь місце. Хто не встиг зайняти місце – водить.
Підсумок заняття