Тема: «Раунд запитань
та вiдповiдей»
Мета: Сприяти ефективному формуванню у
молодоiї людини умiнь критично мислити,
адекватно оцiнювати ситуацiю, шанувати думку iншого пiд час перехресного
опитування в гpi «Дебати».
Очiкуванi
результати: Пiсля проведення заняття учасники зможуть:
•
пояснювати роль запитань в дебатах;
•
Формулювати вiдкритi та закритi запитання; вдосконалити навички Формулювання та висловлення своеУ думки;
•
аргументувати i переконувати;
• визначати
цiлi та досягти їх за допомогою запитань.
Вправа "Мої
думки"
Учасникам
роздаються сторiнки незакiнчених речень «Мої думки». Кожен з них повинен самостiйно закiнчити цi речения. Пiсля завершення
роботи вислови зачитуються по одному i пропонуеться деяким учасникам (за бажанням)
прочитати свої вiдповiдi. У будь-який момент вони повиннi бути готовими обговорити вiдповiдь твариша або попросити його обгрунтувати свiй вapiaнт закiнчення
речення.
• Думаю,
екологiчнi проблеми виникли тому, що ...
(зростае населення, людство споживає занадто багато природних pecypciв, Земля надто мала, можливостi
природи обмеженi);
• Я важаю, що виробництво ... увесь час потрiбно ...
(обмежувати, нарощувати, вдосконалювати);
• В важаю,
що кiлькicть продуктiв харчування, необхiдних людству з кожним роком (зростае, зменшуеться);
• Думаю, що
збiльшення населення Землi призводить до ....
(зростання споживання, зменшення життевого простору, збільшення забруднення);
• Вважаю,
що можу зменшити своє споживання шляхом….. (ощадливого використання, повторного використання, відмови вiд споживання, збiльшення витрат);
• в важаю,
що глобальнi екологiчнi проблеми мене (не стосуються, безпосередньо стосуються, залежать вiд моїх дій).
Лекція « Як
найкраще поставити запитання».
Головне в
дебатах - це зiткнення думок. Найяскравiше це відчувається у раундах перехресних
запитань.
Здавалося
б, що може бути простiше: поставити запитання i відповiсти на нього. Але в життi нерiдко саме правильно
поставлене питання чи слушна вiдповiдь
висвiтлюе сутність проблеми, а невміння чiтко поставити запитати
може завадити отриманню результату.
Те саме й у
дебатах: запитання i вiдповiдi нагадують пiдводну частину айсбергу. Не можна сказати, що це головний елемент гри, але мабуть, найгнучкiший i творчий. Вiд запитань та вiдповiдей залежить
iнтрига гри, причому передбачити перебiг їх майже неможливо.
А чи можна
навчитися ставити запитання i вiдповiдати на них?
Одне й те
саме запитання водночас може бути уточнювальним, розгорнутим, закритим, простим i коректним.
Наголосимо,
що некоректнi запитання не варто застосовувати дебатах.
Iснує кiлька
простих загальних правил формулюван запитань:
• запитання
мае бути чiтким i доступним;
• не можна
переходити на особистостi й перетворювати payнд запитань на сварку;
• треба
ставити конкретне запитання, а не вкотре виклада позицiю вашої команди;
• не можна
тиснути на опонентiв.
Ви caмi
можете вирiшити, якi запитання слiд ставити частiше, кориснiшi в дебатах, а якi
- недопустимi, але завжди пам'ятайте запитання слушне тодi, коли ви знаєте, з якою метою ви поставили його.
Гра «Принцеса, самурай, дракон»:
Bci
учасники дiляться на 2 команди. Змiст гри: принцеса перемагає самурая,
самурай перемагає дракона, дракон перемагає принцесу.
Кожен
персонаж робить певний рух: принцеса –кокетує
і каже «ля-ля-ля»», самурай махає шаблею, а
дракон шипить. Команда вибирає один 3
персонажiв, а потiм шеренги починають зближуватися. Майже пiдiйшовши один до
одного, команди виконують тi рухи, якi
вiдповiдають обраному їм персонажу.
Вправа «Міняються місцями»
Тренер стоїть в центрі кола і називає будь-яку ознаку, яка відноситься
до деяких учасників ( а може бути й до
всіх), наприклад : «міняються місцями всі, хто сьогодні рано прокинувся!». Той,
кого це стосується, схоплюється з місця і біжить на інше, я теж намагаюся
зайняти чиєсь місце. Хто не встиг зайняти місце – водить.
Підсумок заняття