Розкажи мені про себе
Виховна година
для учнів 5 класу
підготувала
Зиборова В.І.
2008
Мета. Ближче познайомитися з учнями класу, дізнатися про їхні
інтереси, мрії; виховувати такі риси характеру як доброта, милосердя, дружба,
товариськість.
Обладнання. Вислови, прислів'я, приказки.
(Скажи, хто твій друг, і я скажу, хто ти. Не той друг, що
лащиться, а той, що печалиться. Дерево міцне корінням, а людина - друзями.)
Епіграф. Посієш
вчинок - пожнеш звичку,
посієш звичку -
пожнеш характер, посієш характер - пожнеш долю.
Вступне слово вчителя.
Сьогодні у нас година знайомства «Розкажи мені про себе».
Сама тема говорить про те, що ми більше розкажемо один одному про себе, свої
захоплення, мрії, бажання. Бо разом живемо в одній класній сім'ї, але чи знаємо
один одного? Нашу розмову-знайомство мені хочеться почати словами відомого
поета Василя Симоненка:
Ти знаєш, що
ти - людина?
Більше тебе
не буде
Ти знаєш про
це чи ні?
Завтра на цій землі,
Усмішка твоя
- єдина.
Інші
ходитимуть люди –
Мука твоя -
єдина.
Добрі,
ласкаві і злі.
Очі твої
одні.
Сьогодні усе
для тебе –
Озера, гаї,
степи.
І жити
спішити треба,
Кохати
спішити треба –
Гляди ж, не
проспи.
Бо ти на
землі - людина,
І хочеш того
чи ні –
Усмішка твоя
- єдина,
Мука твоя -
єдина,
Очі твої - одні.
Кожна людина живе
на землі тільки одне життя, а тому варто задуматись над тим, як його прожити.
Адже «більше тебе не буде завтра на цій землі, інші ходитимуть люди - добрі,
ласкаві і злі». А яка згадка залишиться про тебе, що корисного зробиш ти, щоб
люди не забули тебе?
У кожного з нас
від народження з'являються свої принципи: один любить спокій, буденність,
простоту, скромність, інший - навпаки: неспокій, святковість, вишуканість. Одні
ростуть і виховуються в сім'ях, де панує любов, злагода, людяність, достаток, а
інші - в сім'ях, де можна почути сварки, образи, немає "повного достатку.
Але кожен з нас зі своїм народженням одержав право на життя і повинен думати
зараз над кожним своїм кроком, вчинком. Перед кожним з нас повинна бути якась
мета, мрія, яку хочеться здобути, досягти.
А зараз кожен розкаже про себе, про свої улюблені
заняття, мрії, бажання.
(Лине тиха мелодія, і учні розказують про себе.)
Дуже важливо в
житті мати товариша, подругу, з якими можна розділити свою радість і горе,
поділитися найпотаємнішим. Справжній товариш ніколи не залишить в біді, з ним
завжди приємно. Але пам'ятаймо прислів'я: «Друга шукай, а знайдеш - тримай».
Ми не повинні зраджувати дружбу, робити неприємне тому, з ким дружиш.
Практична робота «Як поведешся в такій ситуації?»
Учні читають завдання і висловлюють свої думки:
1. Уяви, що ти з друзями знайшов загублений
вчителем листок. На ньому - розв'язання завдань завтрашньої контрольної роботи.
Друзі сказали тобі, якщо не скажеш вчителеві, то всім забезпечені хороші оцінки
з контрольної роботи. Як ти зробиш? Послухаєш друзів? Повідомиш вчителя про
знахідку?
2. Перед
фізкультурою двоє учнів вирішили: давайте-но підемо з уроків. Якщо підуть усі -
то нікому нічого не буде. Учні пішли, та потім виявилося, що дехто залишився. І
серед них якраз ті двоє. Тих, що пішли з уроків, покарано. Як оцінюєте вчинок
тих учнів, які організували втечу, а самі не втекли? А як - вчинок решти учнів,
тобто тих, що втекли?
3. Декілька днів
Оксана не з'являлася до школи. Ніхто: ні вчителька, ні учні не знали, що з нею
сталося. І ось Оксана в школі. В неї дуже сумний вираз обличчя, в очах
винуватість. На класних зборах вчителька і учні посварили Оксану за погане
відвідування школи, знизили поведінку. Ніхто з однокласників не захистив
дівчину. Оксана, вийшовши з класу, заплакала. Чи правильно поступили вчителька
і учні? Що зробили б ви, будучи її однокласником чи однокласницею?
4. Кожного дня
Марійка приходила в школу в іншому одязі. Всі дівчата тільки тихенько поглядали
на неї, заздрили, а вона вихвалялася, що батько приїде з Німеччини і ще
привезе. Однокласниці почували себе ніяково, тому що вся увага хлопців була
звернута тільки на Марійку. Вона перестала дружити з своїми однокласницями, бо
вважала їх несучасними. Як ви оцінюєте поведінку Марійки? Що зробили б ви,
будучи її однокласником чи однокласницею?
5. Ви запропонували
дружбу дівчині з сусіднього класу. Вона погодилась. Ви разом з нею ходите в
школу, інколи готуєте уроки, слухаєте музику. Але одного разу ваш товариш
сказав їй, що ви - нечесна людина, що, крім неї, у вас ще багато подруг.
Дівчина, вислухавши це, не захотіла більше з вами спілкуватися, бачити вас. Хто
винен у цьому? Як оцінюєте вчинок свого товариша? Чи продовжуватимете з ним
дружити? Як плануєте помиритися з дівчиною?
6. Уяви таку
ситуацію: у ваш клас поступила на навчання нова учениця (прибула з іншої
школи). Твої однокласники не прийняли її, глузують з неї. Дівчата також не дуже
охочі дружити з нею. А нова учениця почала подобатись тобі. Як ти діятимеш в
такій ситуації?
- Підтримуватимеш
однокласників і ніколи не заступатимешся за неї?
- Почнеш дружити з
цією дівчиною і не звертатимеш ні на кого уваги?
- Просто будеш
ждати і спостерігати, що буде далі?
- Чи поступиш якось
інакше?
7. В тебе незабаром
день народження. Хочеш запросити своїх друзів.
Весь час займаєшся
прибиранням. І ось святковий торт на столі, всі
друзі зібралися. Ти
запросив до столу і своїх батьків та молодшу
сестричку. Та дехто
з гостей був проти того, щоб батьки були присутні. Як поступиш в такій
ситуації?
8. Як ти уявляєш
собі шкільну дружбу міх хлопцем і дівчиною? Чи віриш у те, що пізніше вона може
перерости в любов?
9. Твій батько зловживає
алкоголем. Твої шкільні друзі знають про це і постійно глузують з тебе. Що
робитимеш в такій ситуації?
10. Якось
однокласник запросив тебе послухати музику. Ти пообіцяв обов'язково прийти. І
ось у тебе з'явився вільний час і ти згадав про запрошення. Коли прийшов до
нього, то побачив ще багатьох хлопців. Вас швидко познайомили. А через деякий
час тобі запропонували сигарети. Ти ніколи ще не курив. Як поступиш в даній
ситуації?
Підсумок.
Як бачимо, в житті є багато різних ситуацій, в яких
опиняється та чи інша людина. Тому треба бути, насамперед, розсудливим,
розумним, не квапитись з рішеннями і висновками, вміти розрізнити, де справжня
дружба, а де ні.
Наша розмова-знайомство підходить до кінця. Не знаю, чи
були всі щирими, відвертими, чи почерпнули для себе щось корисне? Та хочу, щоб
ви зрозуміли, що людина повинна жити прекрасним, повним надій і сподівань
життям. Бо, як сказав славний Кобзар Т. Шевченко, «...не гнилою колодою по світу
валятись... А жити, серцем жити і людей любити».